Fagbøgernes top 10 i 2008

Her ved udgangen af 2008 vil jeg bekende en last, samtidig med at jeg må bekende, at bekæmpelsen af denne last ikke indgår som et af mine nytårsforsætter. Lige som nogle kan være på stoffer eller afhængige af megen alkohol, så er jeg på bøger og meget afhængig af dem. Derfor vil jeg slutte året med at gøre status over de 10 fagbøger, som i det forløbne år har glædet, oplyst, udfordret, rystet  eller provokeret mig mest i 2008.

1.  Richard. Bach, ”Illusions. the Adventures of a Reluctant Messiah ” (London: Arrow Books, 1998). Læsningen af denne bog rystede mig, især fordi jeg fik den anbefalet i Cennai i Indien af en russisk diplomat, som havde skiftet sit marxisttiske materialistiske livssyn ud med den absolutte hinduistisk inspirerede modsætning.

2. Martin Meredith, ”The State of Africa. A History of fifty Years of independence ”  (London: Free Press, 2005). Læste under en rejse til Afrika denne oplysende bog, der hjælper én til at forstå, hvorfor situationen er som den er i Afrika.

3. Peter Gundelach & Hans Raun Iversen & Margit Warburg, ”I hjertet af Danmark. Institutioner og mentaliteter ” (København: Hans Reitzels forlag). At læse denne bog er som at opleve at blive dissekeret som dansker både hvad angår hoved, hænder og hjerte.

4. Phil Zuckerman, ”Samfund uden Gud. En amerikaner ser på religion i Danmark og Sverige ” (Århus: Forlaget Univers, 2008). Måske fremstår danskerne mere ”gudløse” i Zuckermans bog, end de i virkeligheden er, men det er tankevækkende at forsøge at forstå, hvordan dybt sekulariserede danskere tænker og udtaler sig (til en amerikaner).

5. Karsten Nissen, ”En gammel folkekirke i en ny tid. Evangeliet og vores kultu. (Frederiksberg: Aros, 2008). På baggrund af Zuckermans bog er det glædeligt at læse, hvordan en af vore biskopper besinder sig på folkekirkens aktuelle situation og nødvendigheden af at tænke missionalt om krken.

6., Richard H. Bliese & Craig Van Gelder et. al., ”The Evangelizing Church. A Lutheran Contribution ” (Minneapolis: Augsburg Fortress, 2005). Hvorfor har jeg ikke stødt på denne bog før? Her er der virkelig seriøse udfordringer til at tænke evangelisering ud fra lutherske forudsætninger.

7. Bryan Stone, ”Evangelism after Christendom. Theology and Practice of Christian Witness
(Grand Rapids: Brtazos Press, 2007). Det er den teologisk mest grundige og samtidig filosofisk up-to date bog om evangelisering, som jeg har læst.

8. Brian McLaren, ”Finding Our Way again. The Return of the Ancient Practices ” 
(Nashville: Thomas Nelson, 2008). Det er meget opmuntrende og stærkt inspirerende at følge McLaren, kendt for bøger om ”emerging church”, på hans vandring tilbage i kirkehistorien i en søgen efter en genuin og relevant kristen spiritualitet.

9. Klein, Naomi. 2008. ”The Shock Doctrine. The Rise of Disaster Capitalism ”. (London: Penguin Books, 2008). Det er chokerende læsning, fordi Naomi Klein kun alt for godt dokumenterer sine teorier om den aktuelle udgave af kapitalismen. Jeg opgav derfor at bruge den som godnat-læsning, og derfor må jeg indrømme, at jeg endnu ikke er færdig med den. Den må som en anden stærk men nødvendig medicin sluges i små doser.

10. Morten Munch,”Det omvendte rige – en bog om Guds Rige og kirke ”
(Christiansfeld: ProRex, 2008). Efter bøger som ”The Shock Doctrine” er det godt at læse en bog som Morten Munchs om Guds rige, der giver en kristen reference-ramme at sætte bl.a. den grasserende kapitalisme ind i. Det er tankevækkende, at mens Guds rige var omdrejningspunkt for Jesu forkyndelse, så er det i fare for at blive væk i moderne kristendom.

Godt nytår – og et godt nyt bogår.

Christiansfeld, nytårsaftensdag 2008
Mogens S. Mogensen

For at læse mere om lignende emner, besøg min website http://www.intercultural.dk 

  1. #1 by health coverage on 2. januar 2017 - 03:59

    If you are going for finest contents like me, simply pay a quick
    visit this site everyday for the reason that it gives feature
    contents, thanks

Skriv et svar

