Menneskelig gudstjeneste

For nogle uger siden fik jeg en bog af min svoger, som er præst i Nordnorge, en bog som havde været til stor inspiration for ham. Bogen, der var skrevet af en svensk præst og var på svensk, handlede om gudstjenesten. Jeg er hverken norsk eller svensk eller præst, men derfor kunne jeg vel nok læse denne bog om gudstjenesten. Bogens titel er ”Mänsklig gudstjänst. Om gudstjänsten som relation og rit” (2005) og er skrevet af Martin Modeus. Jeg tog bogen med i sommerhus i vinterferien og satte mig for at læse den der.

Jeg tror, de fleste kender oplevelsen af en gang i mellem at læse en bog, som får afgørende betydning for éns måde at forstå og forholde sig til et bestemt emne. En bog, som efter læsningen ikke bare lader sig stille ind på reolen ved siden af alle de andre bøger om samme emne. Sådan havde jeg det for eksempel da jeg i starten af 90’erne faldt over David Bosch’s bog ”Transforming Mision. Paradigm Shifts in Theology of Mission” (1992). Den gav mig et perspektiv på mission og missionshistorie, som er blevet en central del af min missionsteologi. I en anmeldelse af Bosch’s bog så jeg den omtalt som ”a magisterial work”. Netop, han kom så vidt omkring og samtidig så dybt ned, at denne bog for mig og mange andre blev bogen om missionsteologi.

Den samme oplevelse har jeg haft i denne vinterferie, mens jeg har læst Modeus’ bog om gudstjenesten. Modeus kommer så langt omkring og så dybt ned i gudstjenestens teologi, dens funktion og oplevelsen af gudstjenesten, at det for mig bliver bogen om gudstjenesten. Jeg vil ikke fremover kunne gå til gudstjeneste eller i menighedsrådet eller andre sammenhænge kunne drøfte gudstjenesten uden at indsigterne og perspektiverne fra denne bog vil spille med.

Bogens titel og undertitel siger på kort form, hvad bogens hovedtanker er. Gudstjenesten handler om relationer. Med udgangspunkt i det dobbelte kærlighedsbud om at elske Gud af hele sit hjerte, hele sit sind og hele sin styrke, og sin næste som sig selv, peger Modeus på, at Gudstjenesten skal fremme den enkelte søgende og bedende gudstjenestedeltagers relation til Gud, til sin næste (de andre gudstjenestedeltagere) og sig selv. Gudstjenesten er en rite (eller et ritual) og fungerer på ritens (ritualets) præmisser; det indebærer bl.a. at gudstjenesten i praksis bliver tolket på forskellige niveauer, et ideologisk niveau (som er teologernes tolkning), et anvendelsesniveau (som er den folkelige tolkning) og strukturniveauet (som har med verdensbilledet og den ikke-artikulerede fysiske udformning af riten at gøre).  Alt i alt må det være målet, at gudstjenesten som relation og rite opleves som menneskelig og hjemlig.

Det er umuligt på få linjer at give et dækkende indtryk af denne usædvanlige bog. Blot lige en lille smagsprøve. Blandt de mange rituelle strategier, vi anvender i gudstjenesten, er en af de vigtigste, at vi etablerer et rituelt rum ved at adskille eller hellige. Modeus skelner her mellem det, som er helligt, og det som vi helliger (gennem adskillelse). ”Bare Gud er helig. Det rituelle föremålet derimot är helgat, altså adskilt for bruk som hjälper os at möta den helige”. Og videre: ”Gud är inte mer närvarande i kyrkan än någon annanstans, men därimot hjälper den rituella miljön mig som gudstjänstfirare att vare mere närvarande” (s. 289).

Kan Modeus forståelse af gudstjenesten oversættes til danske folkekirkelige forhold? På det sproglige plan er det heldigvis allerede sket (på forlaget Alfa i 2007), og trods åbenlyse forskelle mellem svensk og dansk kultur og gudstjenestetradition er jeg overbevist om, at alle gudstjenestedeltagere – ikke kun præster, organister og andre lønnede medarbejdere – vil kunne få stor glæde af at lade sig oplyse og udfordre af Modeus bog.

Christiansfeld, lørdag den 14. februar 2009 
Mogens S. Mogensen

For at læse mere om lignende og helt andre emner, besøg mit website www.intercultural.dk .

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

