Formildende omstændigheder

Jeg kan lige så godt indrømme det. I eftermiddag satte jeg mig i lænestolen og zappede rundt fra kanal til kanal bare for at slappe af. Jeg havde flere opgaver, som jeg burde have gjort færdig inden weekenden, men sådan skulle det ikke gå.

Inden læseren fælder for hård en dom over mig, vil jeg lige gøre opmærksom på nogle formildende omstændigheder.  Det var sidst på ugen, og jeg var træt og havde måske også lidt ondt i hovedet. Af alle æterens mange fristende tilbud var det af uransagelige grunde DR2, jeg blev hængende i. Programmet var faktisk blot en gang gammeldags radio med billeder, nemlig en transmission fra Folketinget.

Der var ikke ret mange andre folketingsmedlemmer til stede end dem, der deltog i debatten. Debatten handlede om beslutningsforslag fra et parti, som jeg vil undlade at nævne her for ikke at blive beskyldt for reklame her på bloggen. De to beslutningsforslag, som jeg overværede debatten om, drejede sig om, at straffen for bestemte forbrydelser skulle øges. Dette parti  har – ofte støttet af andre partier – målbevidst arbejdet på at får en lang række forbrydelser straffet meget hårdere, og disse beslutningsforslag var blot et par små skridt i denne lange march mod … ja, et bedre samfund med mindre kriminalitet.

Hvis fx en dreng  under 18 år har slået et andet menneske ihjel – og det er der desværre nogle få eksempler på – er det så rimeligt, at han som mindreårig højst kan idømmes 8 års fængsel, som loven er i dag? Nej, selvfølgelig ikke, sagde ordføreren for ovennævnte parti. Er man gammel nok til at slå ihjel, så er man også gammel nok til at blive straffet for det som enhver anden morder over 18 år. Samme parti arbejder for på en række områder at indføre minimumsstraffe, og dets retsordfører har gang på gang kritiseret domstolene i konkrete domsafgørelser for at have givet for milde domme.

Er der overhovedet nogen grænse for, hvor langt dette parti vil gå mht. til at få forbrydere tildelt længere straffe? Måske kunne man forestille sig et generelt beslutningsforslag – som for øvrigt kunne spare en del tid i folketinget – som på en gang ville fordoble længde på alle strafferammer og på alle områder indføre minimumsstraffe. Eller måske er den endelige løsning at få foretaget en udrensning, der permanent burer kriminelle inde, måske ikke første gang de begår en forbrydelse, så måske anden eller tredje gang.

Ja, men er dette parti da ved at gå helt fra forstanden – eller fra hjertet? Nej, det ville være en alt for hård dom at fælde over dette parti, for der er bestemt formildende omstændigheder. Jeg tror ikke, partiet først og fremmest koldblodigt går efter at skabe et parallelsamfund bag tremmer bestående af et stærkt voksende antal forbrydere, som aldrig mere vil komme til at genere gode danske samfundsborgere.

Nej, jeg tror ikke, at politikerne i dette parti er hjerteløse, men de har nok ikke været i nærkontakt med de (med)mennesker, som er kommet ud i kriminalitet, og de sociale miljøer de kommer fra eller deres familier, og jeg tror, at de i deres politiske travlhed ikke har haft tid til at stille sig selv spørgsmålet: Hvad nu hvis det var min søn, der var kommet galt af sted?

Og nej, jeg tror ikke, at disse politikere er gået fra forstanden, men at partiet har ladet sig friste af de lettjente stemmer, som ligger og venter på at blive samlet af meget forstandige politikere, hver gang der bliver begået en alvorlig forbrydelse, især hvis den er begået af en muslim.

Christiansfeld, den 13. Marts 2009
Mogens S. Mogensen

For at læse mere om lignende og helt andre emner, besøg mit website www.intercultural.dk .

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

