Korset i kristendommen

Mens det i denne tid diskuteres, hvilken plads korset – og dermed kristendommen – skal have i Europa, er det måske på sin plads at overveje, hvilken plads korset egentlig har i kristendommen. Korset er ikke kun et symbol på kristendommen i al almindelighed, men er et symbol, som i kristendommen har en specifik betydning.

Korset er Kristi kors, det, kors, som han døde på. Derfor er korset et symbol på Kristi korsfæstelse, hans død og opstandelse. Der gives imidlertid flere forklaringer på Jesu død, og korset får dermed forskellige betydninger.

•    Jesu død, hvormed han gør fyldest for alle vore synder (den objektive forsoningslære)
Jesus, der selv var syndfri, tog vore synder på sig, da han blev korsfæstet. Han døde i vort set, for at vi skulle leve (som fx hos Anselm, ”Cur Deus Homo?)

•    Jesu død, der åbenbarer Guds nåde for os (den subjektive forsoningslære)
Jesu død på korset var en selvhengivende kærlighed, der her forstås som en åbenbaring af Guds grænseløse og betingelsesløse kærlighed, der forvandler vore liv (som fx hos Abelard).

•    Jesu død og opstandelse, som er en sejr over ondskab (den klassiske forsoningslære)
Jesu død på korset indebar at han blev udsat for al verdens ondskab, men hans opstandelse påskemorgen viser, at han sejrede over synd og død og djævel og gav os del i sin sejr (som fx hos Aulén, ”Christus Victor”)

De tre temaer udelukker ikke hinanden, men indebærer tre forskellige vægtlægninger. Det er tre dimensioner af den samme begivenhed. Det ses fx i en af vore mest kendte og elskede påskesalmer ”Hil dig frelser og forsoner”, hvor vi i vers tre ser alle tre temaer vævet sammen:

Kærligheden, hjertegløden,
stærkere var her end døden,
heller giver du end tager
ene derfor dig behager
korsets død i vores sted

Derfor er korset et symbol på
•    troen på Guds nådige tilgivelse og en ny begyndelse
•    kærligheden, der griber os og forvandler os
•    håbet om, at kærligheden sejrer over ondskab og død.

Korset er ikke bare det symbol, som fx markerer en bygning som en kirke, men er første og fremmest det vigtigste orienteringspunkt for os, når vi tænker kristendom og kirke.

Christiansfeld, mandag, den 30. November 2009
Mogens S. Mogensen

For at læse mere om lignende og helt andre emner, besøg min website www.intercultural.dk

Reklamer

, ,

  1. #1 by disciple on 30. november 2009 - 19:08

    Et stort og rungende AMEN !

  2. #2 by Claes on 30. november 2009 - 19:34

    Korsets gåde – Golgatha-mysteriet. Der er mange navne for kristendommens centrale symbol. Helt umiddelbart er det et tegn på ondskabens magt. Jesu fjender valgte denne barbariske afstraffelse af religionsfornyeren Jesus fra Nazareth. Men Gud gjorde deres anslag til intet. Han oprejste Jesus fra graven og gav ham plads i himlen “ved Faderens højre”. Dermed satte Gud sit segl på Jesu forkyndelse. Han vedkendte sig Jesus som sin søn, som han allerede havde gjort det i dåben i Jordanfloden. Jesus er i sandhed Guds udtrykte billede, så den, der har set ham, har set Faderen. Den gamle pagt blev ved korset erstattet af Den Nye Pagt. Fremtidens og evighedens religion.

  3. #3 by Karen E. Hansen on 1. december 2009 - 12:55

    Ja!
    Skønt jeg holder meget af at se korsets tegn – så er det vigtigste jo, at vi, i hvad vi siger og gør i kristenlivet, tager udgangspunkt i korsets gåde.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: