Norden for lands lov og ret

Norden for lands lov og ret. Det var der vi skulle hen for at holde vinterferie i min storebrors sommerhus i tredje klitrække. Da vi i går havde krydset Limfjorden og var kommet til Nordjylland, var jeg kommet tænke på en samtale for nogle år siden med en københavnsk journalist, der var flyttet til Nordjylland. Ret hurtigt slog det ham, at de fleste biler havde krog på, en jydekrog, som han kaldte det. Efterhånden fandt han ud af, det stort set aldrig var campingvogne men trailere, de kørte rundt med tidligt og sent. Årsagen var, at de supplerede den moderne pengeøkonomi med en blomstrende traditionel naturalieøkonomi.

Det er sikkert sandt, at kildeskatten aldrig er blevet det helt store hit i Nordjylland, men at påstå at man ikke kender til moms, er helt forkert. En gang i 70’erne, da jeg var hjemme og besøge mine forældre på gården, kom den lokale grisehandler for at slå en handel af med min far. Under formiddagskaffen ved min mors køkkenbord, hvor postbuddet og flere andre havde sluttet sig til selskabet, udviklede der sig, som det tit skete, en heftig politisk debat. Grisehandleren, der var en fremskridtets mand,  var tilhænger af Glistrup og hans kamp mod indkomstskatten, og min far var som de fleste landmænd Venstre-orienteret. Midt under den højlydte debat hev grisehandleren to tegnebøger frem. “Den her tegnebog bruger jeg, når jeg handler med moms” sagde han og holdt den en lidt slunken tegnebog frem. Så tog han en anden tegnebog frem, som knapt kunne lukkes, og hamrede den i bordet. “Men den her tegnebog bruger jeg, når jeg handler uden moms.”

Nordjylland ligger langt fra København, fra folketinget og regeringen. Men det betyder nu ikke, at nordjyder af den grund har mindreværdskomplekser. Som en af mine nordjyske venner udtrykte det forleden. Vi er ikke stolte over at være nordjyder, blot ydmyge og taknemlige.

De fleste veje på min hjemegn er kommunale, men vi har også en del statsveje i klitplantagerne. Det havde ikke sneet i over en uge, og alle de kommunale veje var ryddet, men jeg havde alligevel mine bange anelser mht. de statsveje, som skulle føre os det sidste stykke vej ud til vort sommerhus. Der er trods alt langt fra statsmagtens centrum i København til Jammerbugten. Og ganske rigtigt, den første frakørsel fra kommunevejen til vort sommerhus var en statsvej, som var sneet helt til.

Men vi havde forudset, at statsmagtens lange arm ikke nåede helt her ud i klitten for at sørge for at rydde vejene. Derfor havde vi kontaktet den lokale vognmand. Formedelst en plovmand – eller var det mon to – havde han lovet at spænde sneploven for lastbilen og rydde den anden statsvej, der førte hen til sommerhuset.

Vi er ganske rigtigt endt norden for lands lov og ret, men det er nu ikke så ringe endda.

Tranum Strand, lørdag den 13. februar 2010
Mogens S. Mogensen

For at læse mere om lignende og helt andre emner, besøg min website www.interculturla.dk

,

  1. #1 by Martin on 13. februar 2010 - 15:31

    Hej Mogens,

    Super indlæg! Dejligt I fik ryddet vejen selvom det blev uden moms 🙂 Håber I nyder tiden i det skønne Nordjylland – hils Signe og Karin og hvem ellers der er i Lyngtoppen i ferien!

    Mange hilsner,

    Martin

Skriv et svar

