Sum, es, est – Italiensk for begyndere

Det er utroligt, hvad en uge i Rom kan gøre ved ens sproglige udvikling. I aftes så jeg for første gang en hel TV-udsendelse på næsten 2 timer – på italiensk! Og jeg forstod det hele fa det første fløjt og til sidste klapsalve. Jeg havde ikke problemer med at forstå, at det var svenskeren Ibrahamovic, som scorede de to mål for Barcelona. Og da slet ikke, at det var vor egen Niclas Bendtner, som lagde op til Arsenals reduceringsmål. Lige som jeg også var helt enig med kommentatorerne i, at det var et lidt tvivlsomt straffespark, som Arsenal fik tilkendt, og som Fabregas scorede på.

Det var en stor oplevelse – og så på italiensk! Min uforbeholdne tak går til Mikkelsens lærebog i latin og diverse små og store latinprøver. ”Sum, es, est” (Læreren er et bæst). ”Sumus, estis, sunt” (For han gør os meget ondt). Uden dette latinske fundament ville jeg ikke have haft en kinamands chance for så hurtigt at have tilegnet mig det italienske sprog.

Derfor lod jeg mig heller ikke narre, da jeg i dag bevægede mig rundt i Roms gader. Mange andre danskere med mindre latinske og dermed italienske færdigheder forveksler helt sikkert af og til ordene ”piazza” og ”pizza” og må måske derfor undertiden gå sultne i seng. Men ”piazza” er altså en stor åben plads, hvor der i midten står en obelisk, som en eller anden romersk kejser ærligt og redeligt har stjålet i Egypten.  At der nok er lige så mange forskellige slags pizza’er som der er piazza’er er en anden sag.

Som dansker behøver vi dog ikke at bukke under af mindreværdskomplekser, når vi færdes på Roms pladser og hører romerne konversere på italiensk. Næ, vi har bestemt også vore stolte pladser i Danmark, hvor der føres ædel tale på dansk om væsentlige emner. Hvis en romer vil lære den danske plads-kultur at kende, så kan vi orientere ham om, at en plads i Danmark er et stort åbent område i en by – med en pølsevogn. Tænk blot på Rådshuspladsen i København. Eller Parkeringspladsen foran Aldi i Christiansfeld – med Muttis pølsevogn.

Piazza del Populi, Rom, torsdag, den 2. april 2010
Mogens S. Mogensen

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

