Lutheranere i Holland – et mindretal i tredje potens!

Triumfatorkirken er navnet på den kirke, hvor jeg er i aften. Da programmet er på hollandsk, er der god tid til at reflektere over dagens oplevelser i det kirkelige landskab i Holland. I Danmark tilhører jeg en luthersk majoritet på 82 % af befolkningen, og i den situation kan det være nærliggende at konkludere, at det at være dansk og  lutheraner/folkekirkemedlem er to sider af samme sag.

Her i Holland er der også lutheranere, hvis repræsentanter jeg gennem årene har mødt i Det Lutherske Verdensforbund. I 2004 fusionerede den lille lutherske kirke med to reformerte kirker, og i dag udgør lutheranerne et lille bitte mindretal på under 1 % af medlemmerne i Den Protestantiske Kirke i Nederland.

Den Protestantiske Kirke udgør også kun et mindretal af kristenheden i Holland, hvis største kirke er den katolske. Og for at gøre mindretalskrønniken færdig, så udgør de kristne  (udregnet efter kirkemedlemskab) i dag et mindretal af befolkningen i Holland.

Mens vi som lutheranere i Danmark har mange hundrede års erfaring med at leve i en majoritetssituation, så lever de fleste af verdens kristne i dag på minoritetsvilkår, og historisk set – når vi ser bort fra den vestlige kristenhed – har minoritetssituationen været kristnes normaltilstand gennem kirkehistorien.

At de kristne – reformerte, katolikker, kristne migranter og lutheranere – er blevet reduceret til et mindretal i Holland, har dog ikke taget modet fra dem. Da jeg besøgte Den Protestantiske Kirkes hovedkvarter her i Utrecht, summede det af aktivitet, fordi kirkens nødhjælpsorganisation ECCO, var i fuld gang med at koordinere den indsamlingskampagne til fordel for de oversvømmelsesramte i Pakistan, som kirkelige og humanitære organisationer skyder i gang i morgen. Og jeg løb tilfældigt ind i en gammel bekendt, som koordinerer kirkens missionsarbejde i Afrika. Senere havde jeg et møde med en protestantisk missionsorganisation, som var travlt optaget af at kommunikere evangeliet til ikke-kristne fra andre kulturer i Holland.

Og nu sidder jeg i Triumfator-kirken. Jeg faldt i snak med en midaldrende “big mamma”, som var stærkt engageret i kirkens arbejde. Da hun for 27 år siden flyttede til kvarteret, var alle stort set indfødte hollændere og kristne, i dag er det store flertal muslimer. Hendes venner spurgte hende, hvorfor hun ikke også flyttede, men selvom tanken havde fristet hende, ønskede hun at blive for at arbejde blandt de nye hollændere.

Præsten fortalte mig, at der hver søndag samles 120 til gudstjeneste her. I aften var vi også 120 mennesker samlet i Triumfator-kirken, der var rammen om et drama, hvor en kristen oprindeligt fra Liberia, en muslim fra Marokko og en jøde fra Holland med udgangspunkt i historien om Abraham fortalte deres historie om flugt og lidelse, og hvordan de havde oplevet Gud midt smerten. Efter en dialog om dramaet blev vi alle indbudt af muslimerne til at deltage i iftar-måltidet, som bryder dagens faste.

En spændende dag, der satte mange tanker i gang, slutter i Triumfator-kirken, og jeg kommer til at tænke på, at en kirkens triumf – og det gælder også en luthersk kirkes – ikke er afhængig af, om den udgør et flertal eller ej.

Triumfatorkerk, Utrecht, onsdag,  den 25. august 2010
Mogens S. Mogensen

,

  1. #1 by Mark Pedersen on 4. september 2010 - 22:45

    Flere fejl:

    “I Danmark tilhører jeg en luthersk majoritet på 82 % af befolkningen,”

    Mit kendskab til dig er, at selvom du værdipolitisk set er helt ubegribeligt naiv, og nærmest en dhimmi, er du teologisk set ortodoks (retlærende). Dermed tilhører du IKKE “en luthersk majoritet på 82% af befolkningen”. De 82% er antallet der er medlemmer af folkekirken – det er altså ikke = at være luthersk.

    “og i den situation kan det være nærliggende at konkludere, at det at være dansk og lutheraner/folkekirkemedlem er to sider af samme sag.”

    Sludder, på flere niveauer!
    Danskere har mange forskellige religiøse tilhørsforhold:
    Romersk-katolsk
    Dit elskede islam
    Pinsefolk
    osv.

    Og det er være luthersk er på det bestemteste ikke = at være folkekirkemedlem. Der findes indtil flere lutherske frikirker.

  2. #2 by Mogens S. Mogensen on 5. september 2010 - 22:19

    @Mark Pedersen: Jeg mener nu ikke, at det er en fejl, at sige, at 82 % af befolkningen qva deres medlemskab af den lutherske folkekirke må betegnes som lutheranere statistisk set. Hvordan de i deres hjerte har det med Kristus og Luther forholder jeg mig ikke til i dette blog-indlæg.
    Så har du naturligvis ret i, at der findes indtil flere lutherske frikirker, men statistisk set fylder de endog meget lidt.
    Når jeg skriver, at det i den situation kan være nærliggende at konkludere, at det at være dansk og lutheraner/FK-medlem er to sider af samme sag, så er det ikke min konklusion, men den konklusion, som er nærliggende for mange danskere. Måske skulle jeg have gjort det tydeligere. For jeg er naturligvis helt enig med dig i, at katolikker, muslimer, pinsefolk mm også er helt og fuldt danske.
    Vh Mogens

  3. #3 by Mark Pedersen on 6. september 2010 - 13:18

    “Hvordan de i deres hjerte har det med Kristus og Luther forholder jeg mig ikke til i dette blog-indlæg.”

    Men det er jo dét der afgør om man er hhv. kristen og dernæst lutheraner. Ikke om man er medlem af en bestemt organisation. Størstedelen af folkekirken har qua sin vranglære stillet sig udenfor ikke bare den lutherske del af kristenheden, men kristenheden som sådan.

Skriv et svar

