"Ligusterkirken" – Hvilken kirke gemmer sig bag ligusterhækken?

Man skal lære så længe man lever, og man lever så længe man lærer. I dag har jeg derfor både lært og levet, for jeg har fået udvidet mit ordforråd med et nyt ord. Ordet er ikke bare nyt i mit personlige univers, men også i hele det globale digitale univers, hvor det indtil i dag kun er optrådt med 73 ”hits”.  Det nye ord er ”ligusterkirken”.

Liguster er en del af mit liv, idet min matrikel er omgivet af 150 meter ligusterhæk (eller så lang føles hækken, når jeg hver sommer skal klippe den), så jeg ved alt om, hvad liguster er. Men det er straks lidt vanskeligere med ordet kirke. Som tidligere oldtidskundskabslærer husker jeg, at Kirke var en meget tiltrækkende størrelse, men også at dem der blev tiltrukket af Kirke – som fx Odysseus mænd – blev forvandlet til svin.

Men det er naturligvis ikke troldkvinden Kirke, som har forbundet sig med min liguster. Det er, som det fremgår af en ny bog, der udkommer på mandag, en helt anden kirke, der er tale om. Det nye ord stammer netop fra bogens titel, ”Ligusterkirken”.  ”Kirken gemmer sig inde bag en ligusterhæk” er overskriften over et interview i Kristeligt Dagblad i dag med de to forfattere, folketingsmedlem Pernille Vigsø Bagge, der er SF’er, og journalist Bo Nygaard Larsen, der er konservativ. Denne liguster-kirke er dog ikke nær så tiltrækkende som mytologiens Kirke, idet kun 2% af befolkningen drages til denne kirke, selvom 80 % egentlig er medlemmer.

Mens jeg læste interviewet slog det mig, den kirke, som Nygaard Larsen og Vigsø Bagge – og alle vi andre – taler om, har noget mystisk over sig, lige som mytologiens Kirke. Der står, at ”kun 2 procent kommer i kirken”, det kunne tyde på, at kirken er en bygning, som man kan komme i – eller gå i.

Senere i interviewet siger Vigsø Bagge, at ”Kirken skal tale meget mere til danskernes hverdag. Den har noget at sige til os og må derfor gerne være samfundskritisk”.  Selvom bygninger kan være meget tiltalende, så, så viser det følgende, at der her med kirke nok tænkes på præsten, for Larsen mener, at ”Det er forkasteligt,  når præster prædiker partipolitisk”.

Vigsø Bagge mener, ”at kirken skal løsrives helt fra staten og have sin egen forfatning”.
Ifølge Nygaard Larsen har vor kirke imidlertid en kraft, som kan måle sig med mytologiens Kirkes kraft, for ”Løsriver vi kirken fra staten, mister vi sammenhængskraften i vores samfund.” Og Larsen er også bange for, at en kirke skilt fra staten ”sander til”. En bygning bestemt sande til – tænk bare på den tilsandede kirke i Skagen. En bygning kan måske også have en stærk energi eller kraft og kan måske også  løsrives fra staten, men en bygning kan ikke have sin egen forfatning. En præst kan være i en forfærdelig forfatning og måske også sande til. Præster kan også blive skilt, men vel ikke fra staten. Så mon ikke kirke her hentyder til en institution eller et væsen, lige som militærvæsnet, skolevæsenet eller socialvæsnet.

Sidst i interviewet forbinder Vigsø Bagge begrebet Kirke med fællesskab mellem mennesker. Og endelig er begge forfattere enige om, at Kirken skal fylde mere i folks bevidsthed! Hvad er det, der skal fylde mere i folks bevidsthed, er det bygningen, præsten, institutionen, fællesskabet – eller noget helt femte?

Det korte interview med de to forfattere har vakt min nysgerrighed for – når debatbogen udkommer på mandag – at få svaret på, hvilken kirke det er, der gemmer sig inde bag ved ligusterhækken.

Christiansfeld, fredag, den 1. oktober 2010
Mogens S. Mogensen

  1. #1 by Bo Nygaard Larsen on 1. oktober 2010 - 21:01

    Kære Mogens

    Tak for munter og saglig læsning. Blot en korrektion: Jeg mener ikke, at kirken skal have en forfatning.

    Kh
    Bo

Skriv et svar

