Kopivare-lovgivning á la molboerne og storken

Det fortælles, at molboerne en sommer, da kornet stod højt på marken, fik besøg af en stork. Storken spankelerede frem og tilbage i kornmarken for at fange frøer, og molboerne var bage for deres levebrød, altså at storken skulle trampe kornet ned på marken. Deres første redningsplan var, at deres hyrde skulle gå ind i kornet og drive storken ud. Men så kom de i tanke om, at han havde sådan nogle store og brede fødder, der ville træde endnu mere korn ned en storken. Løsningen blev, at de tog markleddet af og satte hyrden op på det, og otte mand bar hyrden ind i kornmarken, hvor hyrden uden at træde korn ned med sine store fødder fik jaget den formastelige stork ud.

Da jeg i dagens aviser på nettet læste, at et flertal i folketinget ville kriminalisere køb af kopivarer, kunne jeg ikke lade være med at tænke på ovenstående historie. Politikerne har bestemt identificeret et problem, nemlig at kriminelle personer rundt om i verden kopierer dyre europæiske og amerikanske mærkevarer og sælger dem bl.a. til turister på besøg i den 3. verden. Den nærliggende løsning, at pudse politiet på de kriminelle producenter afvises, fordi den ikke er effektiv nok. Derefter kommer politikerne – som jo er meget optaget af at bevare dansk kultur, hvortil molbohistorierne unægtelig hører – på den ide, at de vil gøre det kriminelt for ganske almindelige turister og andre forbrugere at købe disse kopivarer.

Løsningen er så genial, at næsten alle politikerne på Christiansborg erklærer sig enige. Ingen skal herefter ustraffet træde mærkevareproducenternes interesser for nær. Men på god molbo-agtig vis overser politikerne, at man kommer til at træde på en lang række uskyldige forbrugere, som herefter risikerer at blive kriminaliseret og pålagt bødestraffe. Mærkevarerproducenternes økonomiske interesser må naturligvis beskyttes, men det må forbrugernes retssikkerhed også. Og i en retsstat som den danske, må borgernes retssikkerhed altid have prioritet over diverse økonomiske interesser.

For øjeblikket er jeg i Indien, og sandsynligvis er der mange ulovlige kopier af mærkevarer til salg i butikkerne herude. I går købte jeg nogle skjorter, og i morgen har jeg planlagt at købe en taske. Men – hvis loven allerede var gennemført – ville jeg komme i problemer. Sandheden er, at der ikke er noget, som interesserer mig mindre end mærkevarer. Jeg kender ikke disse mærker, hverken deres navne eller loger, og jeg ved ikke, hvad mærkevarer i original koster. Så derfor kunne jeg sagtens komme til at købe kopier af mærkevarer og dermed gøre mig skyldig i en kriminel handling.

Det giver mig desværre ubehagelige mindelser om hovsa-lovgivningen omkring knive i nattelivet. Efter en række alvorlige knivoverfald, som der vitterligt måtte sættes en stoper for, viste politikerne deres handlekraft ved i huj og hast at vedtage en lov, der skulle løse problemet. Det blev med enkelte undtagelser forbud for alle at have knive med sig. Loven løste måske problemet, men samtidig skabte den en række nye problemer, ved at kriminalisere i øvrigt lovlydige borgere, som af forskellige årsager havde en kniv liggende i bilen eller af forskellige praktiske grunde havde brug for en kniv ved hånden.

Kære politikere, inden I på god molbovis igen haster med at løfte markleddet af for at sætte hyrden med de store fødder op på det og otte-mand-høj bærer ham ind i kornmarken for at jage storken ud, så ville det være ønskeligt om I lod storken traske lidt rundt i kornmarken en stund, mens I tænker jer bedre om og overvejer mulige konsekvenser af forskellige løsningsmodeller. Sporene i kornmarken skræmmer!

Bangalore, torsdag, den 17. februar 2011
Mogens S. Mogensen

For at læse mere om lignende og helt andre emner, besøg min website, www.intercultural.dk.

,

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

