Der skal være en grænse!

Mens jeg de seneste dage har fulgt de dramatiske politiske forhandlinger på Christiansborg om langtidssikring af dansk økonomi i form af den såkaldte 2020 plan, er jeg kommet til at tænke på en af min barndoms lege, nemlig ”Bytte bytte købmand.”

Hvis du får en delvis afskaffelse af efterlønnen for at skaffe balance i økonomien, så vil jeg have en forhøjelse af strafferammen fra 3 til 5 år for hjemmerøverier. Hvis du vil have en forhøjelse af pensionsalderen, så vil jeg have …. Ja, hvad skal jeg vælge …. Jeg kan jo vælge næsten frit på alle de ikke-økonomiske hylder – jo jeg vælger en administrativ udvisning af bandemedlemmer, som ikke har dansk statsborgerskab, og det skal altså være uden domstolsafgørelse…. Og lad mig også lige få for 300 mio kroner grænsebomme og toldere.

Folk uden forstand på politik vil naturligvis spørge: Ja, men hvad har strafferammer for hjemmerøverier og grænsebomme med den økonomiske genopretningsplan at gøre? Politikere vil naturligvis svare, at når nu det parti insistere på at få en grænsebom og en forhøjet strafferamme, så lad dem dog, for vi får til gengæld det, som vi gerne vil have.

Andre folk med lige så ringe forstand på politik vil indvende: De elementer, der indgår i 2020 planen, bl.a. afskaffelsen af efterlønnen, har været drøftet i udvalg og med inddragelse af eksperter, men skulle fx den markante forhøjelse af strafferammen ikke også behandles grundigt i et udvalg, sendes til høring hos eksperter og andre relevante parter? Politikere vil naturligvis svare, at spørgsmålet om en indbrudstyv kan komme 3 år eller 5 år i fængsel for et hjemmerøveri naturligvis ikke er så vigtigt, at det kan forsinke et forlig. Folketinget skal jo snart på sommerferie – og hvem ved, måske skal vi snart have valg.

Da jeg i toget på vej hjem fra København i går bladrede igennem DSBs ellers udmærkede magasin ”Ud og se”, stødte jeg på en annonce med overskriften ”Der skal være en grænse!” Yes, tænkte jeg, der skal da være en grænse – en grænse for politikeres legen ”bytte bytte købmand” med lovgivningsarbejdet i folketinget.

Christiansfeld, tirsdag, den 10. maj 2011
Mogens S. Mogensen

Blogindlægget må gerne citeres eller optrykkes, med angivelse af forfatter.
For at læse mere om lignende og helt andre emner, besøg min website www.intercultural.dk.

  1. #1 by Ulla Thorup Nielsen on 13. maj 2011 - 22:16

    Ja!!! Rigtig god beskrivelse af cental problemstilling.

    Bedste hilsner Ulla

Skriv et svar

