"Kan du omfavne et cetnik?" (Etniske og kulturelle konflikter – og kristendom – 1)

I 1993 midt under Balkankrigen, hvor serbiske krigere, de såkaldte cetniker angreb kroaterne, spurgte den lutherske teolog Jürgen Moltmann efter en forelæsning af den
den kroatiske teolog Miroslav Volf: ”Men kan du omfavne en cetnik?” Volf havde netop argumenteret for at vi burde omfavne vore fjender, netop som Gud har omfavnet os i Kristus. Spørgsmålet var altså, Volf kunne omfavne den ultimative anden, ond som han var. Hvad kunne retfærdige gøre en sådan omfavnelse og hvorfra skulle han f styrken til at gøre det, og hvad ville det gøre ved hans identitet som kroat?

Efter lidt betænkningstid svarede Volf: ”Nej, det kan jeg ikke – men som en efterfølger af Kristus tror jeg, at jeg skulle kunne gøre det.” Volfs efterfølgende overvejelser om dette spørgsmål førte til, at han skrev bogen ”Exclusion & Embrace” (Nashville: Abingdon Press, 1996).

Det kristne evangelium handler om forsoning, forsoning med Gud og forsoning mellem mennesker. For Volf som kroat var det ikke kun et interessant akademisk tema, men et uafviseligt eksistentielt problem på grund af den konflikt mellem kroater og serber, som hans folk stod lige midt i. Volf viser, hvordan etniske og kulturelle konflikter dybest set berører spørgsmål om vor forståelse af, hvem vi selv er (”identity”) og af den anden i hans/hendes anerledeshed (”otherness”).

Volf anerkender, at de alvorligste politiske problemer, som kristne såvel som ikke-kristne må forholde sig til er spørgsmålet om menneskerettigheder, økonomisk retfærdighed og økologisk bæredygtighed, men argumenterer for, at konflikterne om ”identity and otherness” i dag er så påtrængende, at dette problem hører med til de helt centrale udfordringer i dag.

Jeg tror, at Volf har helt ret. Især tidligere var den opfattelse udbredt, at samfundenes modernisering ville få etnicitet og nationalisme til at forsvinde, men sandheden er nok den, at etnicitet og nationalisme tværtimod i høj grad er produkter af moderniteten. Man har troet at globaliseringen ville traditionelle og gammeldags fænomener som etnicitet og nationalisme til at forsvinde, men da etnicitet og nationalisme er resultater af kontakt mellem folkegrupper er effekten ofte den stik modsatte.

Udviklingen i Danmark de siden 1980’erne har med al ønskelig tydelighed vist, at etniske og kulturelle konflikter også er en realitet hos os. Derfor er der god grund til at lytte til en vis og erfaren kristen teolog som Miroslav Volf, når han foretager ”A Theological Exploration of Identity, Otherness, and Reconciliation”, som er undertitlen på hans bog. I en række blog-indlæg vil jeg tage nogle af de temaer op, som Volf behandler i sin bog.

Nr. Vorupør, fredag, den 14. juli 2011
Mogens S. Mogensen

Reklamer
  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: