”Et folk, en kultur, et sprog, en bog, et mål” (Etniske og kulturelle konflikter – og kristendom – 4)

Den kroatiske teolog Miroslav Volf analyserer bl.a. på baggrund af personlige erfaringer fra krigene på Balkan i bogen ”Exclusion & Embrace” fænomenet eksklusion. Efter hans opfattelse viser eksklusionstrangen sig ofte i en søgen efter en (falsk) renhed. Blodet må være rent, renset fra al ikke-arisk forurening (Nazi-Tyskland), jorden må være ren, renset for alle ikke-serbiske ubudne gæster (Serbien) osv. Et folk, en kultur, et sprog, en bog, et mål – og det der falder udenfor denne altomfattende enhed forurener og er farligt og må derfor fjernes. Denne ”udrensning” kan imidlertid tage forskellige former.

I ekstreme tilfælde dræber vi eller driver vi ”de andre ud” og ødelægger deres beboelser og kulturelle mindesmærker (etnisk udrensning). Eksklusion gennem eliminering kan imidlertid også foregå på en langt mindre brutal måde, nemlig gennem tvungen assimilering, hvor de andre må opgive deres etniske eller kulturelle identitet for at få en plads i samfundet.

Eksklusionen kan også udfolde sig som dominans, hvor de andre tildeles en mindreværdig status, hvor de kan underkues og diskrimineres, som det fx sker i det indiske kastesystem eller som det skete under apartheid-systemet i Sydafrika.

Den tredje form for eksklusion bliver efterhånden mere og mere udbredt i den måde som vi i Vest og Nord forholder os til de fattige i den tredje verden og den måde man i de rige forstæder forholder sig til de fattige i byerne. Det er eksklusion som opgivelse eller negligering (”abandonment”), hvor vi lukker øjnene for de mennesker og holder en passende afstand fra dem, som vi ikke har brug for, men som med deres krav på vor opmærksomhed let kan forstyrre os.

Grunden til at disse eksklusions-praksisser kan fungere så godt er, at de understøttes af  et eksklusions-sprog. Før vi ”med god samvittighed” kan behandle de andre inhumant må vi rent sprogligt have defineret dem på en måde, der ikke bare legitimere sådanne ekskluderende handlinger (eller sådanne ekskluderende mangel på handlinger), men ligefrem gør det til en moralsk pligt at deltage i eksklusionen. Her er der tale om en symbolsk eksklusion, der giver et forvrænget billede af den anden, ikke bare ud af uvidenhed om den anden, men en bevidst karikatur af den anden. Vi dæmoniserer og bestialiserer den anden, ikke fordi vi ikke ved bedre, men fordi vi nægter at se sandheden i øjnene og i stedet vælger en forståelse, der tjener vore egne interesser. Og alligevel ender det med, at vi selv begynder at tro, at vore forvrængninger er sandheden.

Men hvorfor denne eksklusion? Hvorfor hader vi den anden eller lukker vore øjne for den anden? Volf peger på en række grunde til at vi ekskluderer . Vi ekskluderer andre ikke kun fordi vi føler vor identitet truet af de andre, og fordi vi projicerer skyggesiderne i vor identitet over på de andre, men fordi vi ønsker at få fat i det, som de andre har. Vi lever i en verden med begrænsede resurser og med kamp om magten, og derfor ønsker vi at sikre flest mulige resurser og mest mulig magt for os selv.

De ekskluderende tendenser ligger imidlertid ikke kun i selvet, men vi er også udsat for en meget stærk påvirkning fra samfundsmæssige systemer, som bygger på eksklusion. I bogen ”Engaging the Powers” peger Walter Wink på, at der er en transpersonel og systemsik realitet af ondskab, som dominerer og fanger og lokker mennesker til at dominere andre, eller – som Volf ville udtrykke det – ekskludere andre.

Christiansfeld, tirsdag, den 19. juli 2011
Mogens S. Mogensen

Reklamer
  1. #1 by business on 22. juli 2011 - 07:17

    Maendene i The Cutting Tradition taler om at kvindelig omskaering hvorved klitoris fjernes forebygger at gifte kvinder s ger andre maend..De repraesenterer den heteroseksuelle sexistiske mande stereotyp som feminister i vesten bekaemper. Det der undsiges er en barbariske praksis et ikke-civiliseret samfund og en racemaessig anden som ikke er feminist. Pa trods af at argumentet om frivillighed anvendes i alle andre sammenhaenge hvor det handler om krop og seksualitet..En film der stillede kritiske sp rgsmal og spurgte amerikanske drenge og maend om de nskede at blive skaret i deres k nsdele ville formentlig fa en helt anden modtagelse end The Cutting Tradition.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: