”Politikkens Jesus” og ”Tidehvervs sommermøder”

En gang imellem møder man nogle ord, som får én til at standse op i undren. Visdomsord, hvis dybde man aldrig bliver færdig med at udgrunde. Bevingede ord, hvis himmelflugt kan gøre os helt svimle. Det skete for mig i dag, og jeg er endnu ikke kommet mig over chokket.

Først læste jeg, at Silvio Berlusconi engang havde udtalt, ”Jeg er politikkens Jesus Kristus.” At tænke sig, at det i en tid med politikerlede og manglende tillid til politikere omsider skulle afsløres, hvem der er ”politikkens Jesus Kristus”. Grunden til, at jeg ikke i alle de 18 år, hvor Silvio Berlusconi har vist sine politiske talenter, ikke havde genkendt ham som politikkens Jesus Kristus, siger nok alt for meget om min indsigt i politik eller teologi. Netop i dag har jeg hørt, at Berlusconi snart er en død mand i italiensk politik. Spørgsmålet er imidlertid, om man skal frygte hans genkomst i det politiske liv?

Dernæst læste jeg, at Marie Krarup i et interview i Kristeligt Dagblad i dag udtaler, at ”På Tidehvervs sommermøde lærer man lige så meget som på tre semestre på universitetet”. I starten af 70’erne måtte jeg bruge 12 semestre på Aarhus Universitet for at få min cand. mag. eksamen i historie og kristendomskundskab, ligesom jeg også siden har brugt lang tid på at studere teologi. Havde jeg dog blot dengang vidst, hvad jeg ved nu, at jeg kunne have sparet mange semestres hårdt arbejde, hvis jeg i stedet blot havde deltaget i Tidehvervs sommermøder. Her kunne jeg på rekordtid have fået del i den rette forståelse af kristendommen (og hvem ved, måske også i historiens hemmeligheder). Hvad kunne der ikke ske, hvis Marie Krarup engang blev undervisnings- eller videnskabsminister?

Men hvad har disse to visdomsord eller bevingede ord med hinanden at gøre? Har ”politikkens Jesus” noget med ”Tidehvervs sommermøder” at gøre? Der tales bestemt om Jesus på Tidehvervs sommermøder, og i de senere år er ledende Tidehversfolk blevet dybt engageret i politik, men ”politikkens Jesus” …? Har Silvio Berlusconi noget med Marie Krarup at gøre? Bortset fra, at de begge mestrer retorikken, så har Berlusconi fremtiden bag sig i det politiske liv, men hvem ved, måske har Krarup, altså Marie Krarup, fremtiden for sig?

Christiansfeld, onsdag, den 9. november 2011
Mogens S. Mogensen

  1. #1 by Karen E. Hansen on 9. november 2011 - 23:32

    øh! Mangler der ikke et: sans comparaison?

    Eller er det sådan nærmest lidt blasfemisk at mene, at man har lært noget på Tidehvervs sommermøde?

    • #2 by Mogens S. Mogensen on 10. november 2011 - 08:45

      @Karen E. Hansen: Oui, bien sure, sans comparaison.
      og jo,man kan lære meget på Tidehvers sommermøde, efter sigende lige så meget som på tre semestre på fakultetet.
      Vh Mogens

  2. #3 by katrine winkel holm on 16. november 2011 - 13:21

    Jeg kunne unde dig at lytte med f.eks. når Monica Papazu holder sine fremragende foredrag. Så ville du måske kunne finde på noget mere beåndet at skrive om Tidehvervs sommermøde end dine flade forsøg på morsomheder

  3. #4 by Mogens S. Mogensen on 16. november 2011 - 15:42

    Jeg tror gerne, at det ville være udbytterigt for mig at lytte til Monica Papazus foredrag. Mon ikke mine flade forsøg på morsomheder er på niveau med MKs flade forsøg på morsomheder (om niveauet på universitetet og sommermødet), når MK skriver, at “På Tidehvervs sommermøde lærer man lige så meget som på tre semestre på universitetet”.
    Venlig hilsen
    Mogens

Skriv et svar

