En arabisk muslims møde med kristendommen – Mazhar Mallouhis pilgrimsvandring: 2

Mazhar Mallouhi voksede op i en syrisk landsby i en sunni-muslimsk familie, der kunne føre slægten helt tilbage til profeten Muhammed. Hans familie havde håbet, at han ville uddanne sig som imam, men i stedet mødte han som 24-årig Kristus på en sådan måde, at hans liv for altid blev forvandlet. Mallouhi blev siden en meget berømt forfatter og har som sådan reflekteret over sit og andre araberes møde med kristendommen. I dag kalder han sig ikke kristen, men en muslimsk discipel af Jesus Kristus. Paul-Gordon Chandlers bog, ”Pilgrims of Christ on the Muslim Road: Exploring a New Path between Two Faiths” (2007) om Mallouhi giver et tankevækkende indblik i en arabers møde med kristendommen.

Da Mallouhi begyndte at følge Jesus, følte han sig på ingen måde velkommen i den lokale kirke, som ikke stolede på ham, betvivlede hans omvendelse og mistænkte ham for bar at være ude efter penge og han følte sig presset til bryde med hele sin muslimske kultur for i stedet at antage ’den kristne kultur’ for at blive accepteret i kirken. Han blev opfordret til at lægge sin kulturelle fortid bag sig, at skifte sit muslimske navn ud med et kristent, at holde op med at deltage familiens religiøse fester og at begynde at bruge kristne hilsner i stedet for de traditionelle islamiske.

Både vestlige missionærer og arabiske kristne arbejder if. Mallouhi målbevidst på at løsrive konvertitter fra deres muslimske kultur og samfund. Konvertitterne gennemgår en kulturel forvandling og ender med at efterligne vesterlændinge og tilmed angribe islam. Dette brud med omgivelserne forårsager ofte alvorlige identitetskriser og mentale problemer med et liv i isolation og ensomhed til følge. Derfor er det ikke uden grund, at muslimer kan få den opfattelse, at kristendom handler om ’islamisk dekulturering’. Denne opfattelse underbygges af, at mange kristne ledere anlægger en konfrontatorisk tilgang i deres arbejde blandt muslimer og distancerer sig fuldstændig fra islamisk kultur

Termen ’kristen’ er for arabere ladet med negative associationer knyttet til korstogene, vestlig kolonialisme og ’den kristne verdens værdier’. Dertil kommer, at det for Mallouhi og mange med ham var meget vanskeligt at opleve, hvordan mange am kristne ukritisk støttede den israelske besættelse af palæstinensiske territorier og endog teologisk retfærdiggjorde den uretfærdige behandling af det palæstinensiske folk. Mallouhi mener, at vi som kristne burde spørge os selv om det er ved vor fjendskab over for dem, at muslimerne kan vide at vi er kristne.

Derfor sagde Mallouhi på et tidspunk, ”Jeg har forladt den kristne verden, men bevaret min tro på Kristus”. Det betyder imidlertid ikke, at han er pessimistisk mht. at gøre Kristus kendt og troet i Mellemøsten. Hans erfaring – bla. med de mange bøger han har skrevet om Kristus og med temaer knyttet til den kristne tro – er, at samtidig med at arabiske muslimer tager afstand fra kristendommen, så beundrer de Kristus,  Problemet er if., Mallouhi, at vesten i sin kommunikation af kristendommen præsenterer Kristus som muslimernes fjende, men kristendommen og Kristus er ikke det samme!

Så vidt Mazhar Mallouhi, der har viet sit liv til at gøre Kristus troet og kendt blandt arabiske muslimer, Kristus, som den, der bygger bro mellem muslimer og kristne.

Christiansfeld, mandag, den 21. august 2012
Mogens S. Mogensen

Reklamer
  1. #1 by Mark Pedersen on 22. august 2012 - 06:24

    At “beundre Kristus” er ikke nok!
    Vi er enige om at der kan være problemer i den måde vi kræver et egentlig kulturskifte af folk (og på den anden side: Det man er iblandt, formes man af…), men derfra og så til at sige at muslimer “beundrer Kristus”, på en måde så pointen synes at være at den hellige grav er velforvaret…..

    • #2 by Mogens S. Mogensen on 22. august 2012 - 08:12

      @Mark: Jeg tror, at det næste blog-indlæg om Mazhar Mallouhi, der kommer om lidt, vil give noget af et svar til dig.
      Vh Mogens

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: