”Insider movements” – muslimske efterfølgere af Kristus – Mazhar Mallouhis pilgrimsvandring: 5

Paul-Gordan Chandlers bog, ”Pilgrims of Christ on the Muslim Road”, fra 2007 om den berømte syriske forfatter, Mazhar Mallouhi, der betegner sig selv som muslimsk efterfølger af Jesus, har vakt stor opmærksomhed. I den pågående debat om ”insider movements” især blandt muslimer, er Mallouhi derfor blevet en skydeskive for kritikerne. Mallouhi har skrevet mange bøger med inspiration fra Jesus, men han er ikke teolog og engagerer sig normalt ikke i egentlige teologisk diskussioner, hverken med muslimer eller med kristne. Men da han blev klar over, at han var en del af den såkaldte ”insider movement” valgte han alligevel at komme med en offentlig kommentar. Artiklen er trykt i St. Francis Magazine, der er opkaldt efter Frans af Assisi, der bl.a er kendt for at sige, ”Forkynd altid evangeliet, om nødvendigt med ord”.

Mallouhi understreger, at det, der definerer muslimske efterfølgere af Jesus, ikke har noget at gøre med, om de læser koranen, hvordan de beder eller hvad de mener om Muhammed. ”Insiders” er mennesker, som anerkender, at de omstændigheder, som de blev født ind i, var bestemt af Gud og spillede en afgørende rolle i deres personlige frelseshistorie. De mener ikke, at troen på Jesus som Herre kræver af dem at de automatisk giver afkald på alt, hvad de tidligere har lært om Gud, eller forkaster deres kultur, deres samfund og familie som noget ondt.

Vestlige kristnes kritik af ”insider movements” blandt muslimer hænger sammen med, at de fleste vesterlændinges tænkning i modsætning til muslimers er præget af en græsk dualisme mellem religion og sekulært liv. Men bestræbelserne på at skelne mellem religiøs og sekulær kultur er grundlæggende en ikke-muslimsk måde at tænke på. Og efter Mallouhis opfattelse en ikke-bibelsk måde at tænke på!

De vesterlandske kristne, der ofte kritiserer efterfølgere af Jesus, som ønsker at forblive i deres overvejende muslimske kultur, forstår ikke alvoren i alternativet! De giver muslimer det indtryk, at Gud ikke kan være til stede i deres kultur. Når nogle af hans kristne venner kræver ham til teologisk regnskab og beder ham bevise, at han er ortodoks eller evangelisk, har han lyst til at råbe til dem: ”Vis mig at I elsker muslimer. Vis mig, at jeres holdning ligner jeres Herres! Bevis for mig, at jeres handlinger udspringer af kærlighed og ikke hænger sammen med de følelser, som kommer op til overfladen, når to civilisationer støder sammen!”

Efter Mallouhis opfattelse har hans ”insider” holdning givet ham en unik adgang til muslimske institutioner og miljøer, som ikke vil have noget at gøre med muslimer, der har taget afstand fra deres kultur og er blevet kristne. Han har der haft talrige mulighed for at vidne om sin Herre, og det eneste det kræver for at være en insider, er ikke at være imod sin islamiske baggrund. At blive i den muslimske kontekst fører ikke til dogmatisk forfald. Han er ikke blevet fristet til at benægte treenigheden eller til at ophøje Koranen over Bibelen. Derimod oplever Mallouhi, at et liv i et materialistisk sekular kultur i vesten kan have en langt større  større negativ indflydelse på hans kristne tro.

Muslimske efterfølgere af Jesus er naturligvis ikke ufejlbarlige, skriver Mallouhi, men ”insiders” er ligesom alle andre kristne i færd med at blive forvandlet af Helligånden. Men det er meget problematisk, når ”outsiders” forsøge at afgøre, hvilken betydning deres traditioner og kulturelle former har for dem. Hvis muslimske efterfølgere af Jesus, siger at deres religiøse traditioner ikke negerer troen i deres hjerter, hvordan kan ”outsiders” så hævde, at de gør det?

Christiansfeld, lørdag, den 25. august 2012
Mogens S. Mogensen

Advertisements
  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: