Den kritiske journalistiks banemænd

Det var en mørk og stormfuld aften. Den åndsforladte provinsbanegård lå øde hen, og dog. I det ene hjørne, hvor de aflåste toiletter var, sad der en gruppe mænd og talte sagte sammen. Da jeg stillede mig lige i nærheden, skjult bag billetautomaten, kunne jeg konstatere, at det var en international forsamling af eksperter.

En mand rejste sig og præsenterede sig som repræsentant for Dansk SkinneBus Befordring (herefter: DSBB). DSBB havde et alvorligt problem, som han havde brug for deres kreativitet og erfaring for at løse. En journalist havde i årevis gjort livet surt – og truet rentabiliteten – for DSBB, ved at afsløre forhold omkring DSBs drift, som var skadelige for DSBB og dermed – som han pointerede – også indirekte DSBBs kunder. Hvordan kunne man løse det problem?

Flere af deltagerne rystede vantro på hovedet. Var det virkelig et stort problem? En skummel russer og en mafiøs italiener talte i munden på hinanden. Hvor svært kunne det være, man kunne da bare lukke munden på ham en gang for alle og effektivt, og de ville gerne påtage sig opgave.. Men, nej, nej, det er en afsporing af en seriøs debat, sådan noget gjorde man ikke i Danmark. Det må altså gå lovligt til, sagde en kineser. Så må I sørge for at få vedtaget en lov, der forbyder kritik af offentlige og private virksomheder, der har stor samfundsmæssig betydning. Nej, sådanne love havde man ikke lang tradition for at vedtage i Danmark.

Jamen, udbrød en af deltagerne, hvis accent lød engelsk. Kunne I ikke grave noget smuds frem om journalisten og så true ham med at offentliggøre det, hvis ikke han makkede ret, eller hvis det ikke hjalp, hvad så med nogle natlige opringninger til hans kone? Det forslag faldt heller ikke umiddelbart i DSBB-repræsentantens smag.

”Money speaks” udbrød amerikaneren. Hvorfor tilbyder I ham ikke bare 5 mio kr. for at holde op med at skrive om DSB. Om det var fordi journalisten var ubestikkelig eller fordi ideen ikke faldt i god jord, kunne jeg ikke høre. Men, fortsatte han, I kunne da også begynde med at true jeres ansatte med fyring, hvis de røber nogen sandheder om DSBB for journalisten. Det er vi allerede i gang med, brød DSBB-repræsentanten ind, men det er ikke nok. Han fortsætter, søger aktindsigt osv.

I det mørkeste hjørne sad en mand skjult for mit nysgerrige blik. Hans kendskab til, hvordan man kunne navigere i gråzonerne i det danske samfund, tydede på, at han var dansker. Jeg kender et PR-bureau, som er parat til mod en beskedent beløb på nogle få millioner kroner at sørge for at holde journalisten så travlt beskæftiget med andre journalistiske opgaver, at han næsten ikke vil få tid til at bedrive kritisk journalistik om skinnebusbefordring. Bureauet hedder Waterboarding og er kendt for, at deres lokums-aftaler aldrig kommer op til overfladen. DSBB repræsentanten lyste op i et stort smil, så der blev helt lyst omkring ham i det ellers mørke hjørne af banegården. Du er på sporet af en løsning, og derfor skal du naturligvis have prisen som årets banemand … Mere hørte jeg ikke denne mørke og stormfulde aften på denne åndsforladte provinsbanegard, da jeg blev opmærksom på, at mit tog var ankommet – til tiden.

Det er efterhånden nogen tid siden, at jeg havde denne grænseoverskridende oplevelse af mødet med en lyssky forsamling af banemænd. Og i dag er jeg kommet i tvivl, om noget sådant virkelig kan have fundet sted, eller jeg bare i den lange ventetid på den åndsforladte provinsbanegård var faldet i søvn og havde haft et mareridt.

Kolding banegård, mandag, den 14. januar 2013
Mogens S. Mogensen

  1. #1 by Lars Mollerup-Degn on 16. januar 2013 - 14:32

    Kære Mogens!
    Ja, man kan jo blive i tvivl om, hvad der er virkelighed, drøm og mareridt. F.eks. var jeg ind imellem lige ved at forledes til at tro, at det var DSB du skrev om, fordi det sidste B i DSBB var faldet ud et par steder. Men så besindede jeg mig og tænkte: nej, det kan jo ikke passe…

Skriv et svar

