Ateisme og abuddhisme – i buddhisme og kristendom

Både kristendommen og buddhismen er verdensreligioner, og i en globaliseret verden er både kristendom og buddhisme til stede overalt i verden. Religionsmødet giver anledning til at reflektere over ligheder og forskelle mellem religionerne.

Kristendommen er en teistisk religion. Det teistiske i kristendommen ses i troen på en Gud, der har skabt verden, en Gud som virker i sit skaberværk, men er udenfor og hævet over sit skaberværk. Et teistisk træk ved kristendommen er, at Gud  er en personlig gud, der har grebet ind og griber ind i verdens gang til frelse for mennesker. Kristendom handler derfor først og fremmest om teologi, dvs. læren om Gud, om hvem Gud er og hvad Gud har gjort til menneskets frelse.

Buddhismen, derimod er dybest set en a-teistisk religion. Buddha er på ingen måde nogen Gud, men Siddhārtha Gautama var den oplyste (Buddha), der underviste sine elever om, hvordan de kunne nå frem til den opvågning og oplysning, der indebar befrielse for alle de lidelser, som ikke-oplyste mennesker var underlagt og dermed også for de evindelige genfødsler. En befrielse – eller frelse – som mennesker kunne nå frem til ved egen anstrengelse, uden afhængighed af nogen Gud, men ved at følge ”den oplystes” vejledning. Buddhisme handler derfor først og fremmest om antropologi, læren om menneskets natur og psyke og om, hvad mennesket selv kan gøre til sin befrielse.

Implicit i buddhismen ligger der altså en ateistisk kritik af kristendommen. Hvori består denne ”ateisme”? Der er en afvisning af, at der er en skabende Gud, der griber ind i menneskers liv, koblet med en overbevisning om, at der er heller ikke brug for nogen Gud, for at mennesket kan blive befriet. Troen på en skabende og frelsende Gud er derimod en af de illusioner, som mennesket må befries fra. Det er en afvisning af den teistiske teologi, der dog ikke udelukker troen på guder, men netop guder, der ikke er skabende og frelsende væsener, men guder der er underlagt lignende vilkår som mennesker.

På samme måde ligger der implicit i kristendommen en ””abuddhistisk kritik af buddhismen. Hvori består denne abuddhisme? Det er en afvisning af, at alle mennesker har en buddha-natur, som mennesker ved egen kraft kan realisere. Eller som det siges i Mahayana-buddhismen med henvisning til Lotus-sutraen, at alle levende væsener har potentialet il at blive en buddha, dvs. at nå frem til nirvana. Det er en afvisning af den buddhistiske antropologis forståelse af menneskets buddha-potentiale og af menneskets bestemmelse.

Som kristne i vesten har vi efterhånden vænnet os til kritik fra en ikke-religiøs ateisme, men mødet med buddhismen indebærer en ny og spændende udfordring fra en religiøs (buddhistisk) ateisme, der tvinger os til at reflektere over vores tro ud fra andre perspektiver, end vi er vant til. På samme måde skylder vi som kristne også vore buddhistiske venner at udfordre dem med en religiøs  (kristen) abuddhistisk kritik af deres religion.

Bo Phut, Koh Samui, tirsdag, den 5. februar 2013
Mogens S. Mogensen

Reklamer
  1. #1 by compare business gas and electricity on 10. januar 2014 - 15:08

    When I initially commented I clicked the “Notify me when new comments are added”
    checkbox and now each time a comment is added I get three e-mails with the same comment.
    Is there any way you can remove me from that service?
    Thanks a lot!

  2. #2 by Violette on 23. april 2014 - 18:16

    Greetings! Very useful advice in this particular post! It is the little changes that produce the most significant changes.
    Many thanks for sharing!

  3. #3 by Rigoberto on 15. maj 2014 - 10:17

    Cool blog! Is your theme custom made or did you download
    it from somewhere? A design like yours with a few simple adjustements would really make my blog shine.

    Please let me know where you got your theme. With thanks

  4. #4 by shomon on 3. juli 2014 - 23:16

    “en abuddhistisk kritik af buddhismen” – interessant måde at formulere det på! Og du har selvfølgelig ret; en afvisning af alle levende væsners iboende buddhanatur, og af vores mulighed for at realisere den her og nu, er selvfølgelig en kritik af (Mahayana-) buddhismens væsen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: