Hvad har “Dwelling in the Word” med konflikten om homoseksualitet at gøre?

Det har slået mig under de sidste to dages konference her i Minneapolis om “Dwelling in the Word”, som handler om at læse bibeltekster sammen (se blogindlægget: “Dwelling in Minneapolis“), at vi har talt en hel del om homoseksualitet! Forklaringen er, at flertallet af deltagerne i konferencen, inklusive et par biskopper, nogle professorer og en lang række præster, er lutheranere, og Den Evangelisk-Lutherske Kirke i Amerika (ELCA) netop i disse år oplever en alvorlig konflikt omkring spørgsmålet om homoseksualitet. En biskop fortalte således, at i hans stift havde 12 menigheder meldt sig ud af ELCA, 11 menigheder havde oplevet splittelse og 8 præster havde sagt op i protest mod, at ELCA i 2009 havde besluttet åbne op for homoseksuelle og lesbiske præster.

Erfaringen var, at jo alvorlige konflikten i en menighed blev, jo mere problematisk blev det at inddrage Bibelen. Ja, bibelstudier om emnet, kunne ligefrem forværre konflikten. Både dem, som med moral-argumenter sagde nej til ELCAs beslutning, og dem, som med retfærdigheds-argumenter sagde ja, var nemlig tilbøjelige til at anvende, hvad en af deltagerne kaldte ”the Bible bullet method”. Det måtte jo siges at være en falliterklæring, især for en kirke, som den lutherske, der tillagde Ordet en afgørende betydning, jv. det lutherske princip om ”sola scriptura”.

Der var imidlertid flere fra den lutherske kirke, som kunne berette om, hvordan ”Dwelling in the Word” havde haft en meget positiv indflydelse på processen i de menigheder og i andre fora, hvor denne praksis var udbredt. ”Dwelling in the Word” var ikke et middel til at finde en løsning på konflikten, men den var med til at skabe et mere trygt rum, hvor deltagerne over tid i fællesskab kunne lytte til Ordet og til hinanden, og dermed få etableret en respektfuld samtale, som gav plads til Ordet. Flere fortalte om, hvordan Dwelling in the Word havde åbnet deltagerne mere op for hinanden og gjort deres uenighed mindre farlig.

I den gruppe, hvor jeg lyttede med på erfaringsudvekslingen, var temaet ”Dwelling in the Word and Congregational Discernment – even in conflict”. Her konkluderede gruppen, at det handlede om at dvæle i Guds Ord som en på en gang ny og samtidig meget gammel måde at studere Bibelen på for at forberede de døbte til at tjene som forvaltere af evangeliet i vor tids permente ”white waters”. ”White waters” refererer til ”white water rafting”, der foregår i små gummibåde ned ad farlige brusende floder. 



Den dårlige nyhed er, at vi i vor tid ikke lever i smulte vande, men til stadighed bliver kastet ud i nye vanskelig problemstillinger, som vi må forholde os til. Når vi en gang er færdige med at diskutere homoseksualitet, vil der komme nye spørgsmål op, som også vil true kirkens og den enkelte menigheds enhed. Den gode nyhed er, at uoverensstemmelser og konflikter kan være med til at bygge bedre fællesskaber og relationer, hvis vi ved, hvordan vi skal håndtere dem, og at vi dermed som menigheder kan lære at leve med forskelligheder og forskellige synspunkter – når vi sammen har fokus på det evangelium, som kirken er sendt for at formidle i ord og handling  i den kontekst, hvor vi er sat.

Minneapolis, søndag, den 16. juni 2013

Mogens S. Mogensen

Advertisements
  1. #1 by Birgitte Refshauge Kjær on 17. juni 2013 - 06:47

    Dwelling in the word lyder som en frugtbar metode, ligesom bibliolog m.fl. andre.
    Man skal bare huske deres svagheder også. Den ligefremme umiddelbare bogstavelige læsning og samtale derudfra hjælper ikke nødvendigvis med nyttig viden, som f.eks. at den homoseksuelle praksis, vi hører om i Bibelen, er grundlæggende anderledes, end den vi oplever i verden idag. Der er grund til at tro, at den i Bibelen nærmere kan sammenlignes med pædofili, og i hvert fald ikke er voksne menneskers ligeværdige fællesskab.
    Tak i øvrigt for også denne betragtning.

  2. #2 by Mogens S. Mogensen on 17. juni 2013 - 13:35

    Kære BIrgitte R. Kjær: Tak for din kommentar. Det er bestemt ikke mit indtryk, at Dwelling in the Word er en bogstavelig læsning af Bibelen, sådan har jeg ikke oplevet at den er blevet brugt, når jeg flere gange har oplevet den i brug. Pointen er også, at man ikke som tekst vælger en af de tekster, som kunne siges at omhandle spørgsmålet om seksualitet, men andre tekster, som kan danne grundlag for en drøftelse af, hvordan vi som kirke kan håndtere forskellighed. Fx. har man brugt Fil 1,27 til 2,18.
    Venlig hilsen Mogens

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: