Ammen i kirken!

En kulturkamp er brudt ud i lys lue i Danmark, en kamp om, hvor kvinder må amme deres børn. Først stod kampen om amning på restauranter, men på det seneste har kampen bredt sig til kirken. Et er at jomfru Maria blotter sit bryst i flere kirker, men går det an, at nutidens kvinder blotter (lidt af) deres bryst for at amme deres barn i kirken?

Egentlig troede jeg, at vi alle havde fået ind med modermælken, at amning var noget helt naturligt. Men så indså jeg, at det nok ikke er alle yngre debattører, som er blevet ammet, og hvem ved, måske fik de som børn sutten galt i halsen, og er ikke kommet over det endnu.

Amning er åbenbart faldet nogle kirkefolk for brystet, men sådanne bør huske på, at ifølge traditionen er Gud vor Fader og Kirken vor Moder, og som skrevet står ”Glemmer en mor sit diende barn?” Nej, vel! Selvfølgelig hører de diende børn hjemme i kirken, lige så vel som deres ammende mødre. Alt andet ville være noget fordrukkent ammestuesnak.

Jeg er ret overbevist om, at jeg har selveste Grundtvig med mig i dette synspunkt, og jeg citerer efter hukommelsen fra en af vore kære gamle salmer.

Huset med de høje sale
tømres kun af skaberhånd,
må fra Himmelen neddale
som til støvet Herrens Ånd;
vi af bløde bøgestammer
under nattergalesang,
bygge kun et ammekammer
til en himmelsk altergang.

Christiansfeld, fredag, den 21. Juni 2013

Mogens S. Mogensen

  1. #1 by Jens F-N on 21. juni 2013 - 19:26

    Ja, det burde ikke være noget problem. Det er i alle tilfælde tilladt i min kirke. Jens F-N

  2. #2 by Ellen on 21. juni 2013 - 22:40

    Jeg har så svært ved at se, hvorfor det skulle være så skrækkeligt at se en mor der ammer sit lille barn – det være sig i kirker eller på restauranter eller et hvilket som helst offentligt sted.
    Herregud (!) – en ammende mor viser mindre bryst end en nedringet, festklædt kvinde (hvad der altså heller ikke kan forarge mig) – så hvorfor virker det mon så frastødende på nogle? Hvis man ikke kan lide at se på det, kan man vel bare vende blikket væk?
    Jeg synes måske ikke, det er så fedt, at et par kysser hinanden på en hypererotisk måde lige midt på gaden, men så kigger jeg den anden vej.

Skriv et svar

