Vidnesbyrdets og lidelsens økumeni

Pave Frans den første bliver ved med at overraske. I november sidste år udsendte han en appel om evangelisering, ”Evangeliets glæde”, som også er en stærk udfordring til til alle evangeliske og evangelikale kristne. Forleden mødtes pave Frans med ortodokse patriark Bartholomæus i gravkirken i Jerusalem, hvor Frans ifølge Vatican Insider gav udtryk for villighed til at drøfte paveembedets status i forhold mellem den katolske kirke og den ortodokse kirke, som blev skilt ved bruddet i 1054, og satte fokus på økumenien, drømmen om kristen enhed.

”Når kristne fra forskellige kirkeretninger lider sammen, side om side, og hjælper hinanden med broderlig kærlighed, fødes der en lidelsens økumeni, en blodets økumeni, som viser sig særligt stærk ikke kun for de situationer, hvor den optræder, men også – gennem de helliges samfund – for hele kirken.” Og så tilføjede han, at ”De, der dræber kristne i had mod troen spørger ikke sig selv om dem, som de dræber er katolske eller ortodokse kristne. De dræber og udgyder kristent blod.”

Tanken om en ”martyriets økumeni” er meget interessant. ”Martyria” er latin og kommer fra det græske ord ’martyreo’, der betyder ”at vidne”. Vidnesbyrdet om Kristus kunne if. Apostlenes Gerninger allerede i den ældste kirke indebære forfølgelse, og Stefanus var den første af de kristne, som blev dræbt pga. sin tro, og dermed blev kirkens første martyr (gr. ’martys’). Efterfølgende blev ordet ”martys” (et vidne) også brugt og efterhånden kun brugt om de kristne, som pga. deres tro mistede livet og dermed blev ”martyrer”.

Hele den moderne økumeniske bevægelse, som tog sin begyndelse i første halvdel af det 20. århundrede havde sit udspring i den nødvendighed, som knyttedes til kirkens mission, kirkens vidnesbyrd (”martyria”) i verden. Det var i missionsområderne i Afrika og Asien, at kirkens splittelse oplevedes som en hæmsko for evangeliets udbredelse. Og derfor blev Jesu ypperstepræstelige bøn i Joh 17 da også en central tekst for den økumeniske bevægelse: ”… at de alle må være ét, ligesom du, fader, i mig og jeg i dig, at de også må være i os, for at verden skal tro, at du har udsendt mig” (v. 21).

Pave Frans peger i sin tale til den ortodokse patriark fra Istanbul på, at der i dag udspringer en økumeni af en anden nødvendighed, et ydre pres, nemlig forfølgelsen af kristne, som bl.a. mærkes meget stærkt i Mellemøsten, men langtfra kun der. Det er en lidelsens økumeni, en martyriets økumeni, hvor kristne på tværs af kirkeretninger ” lider sammen, side om side, og hjælper hinanden med broderlig kærlighed”.

Både i den økumeniske bevægelses begyndelse i for omkring 100 år siden og i den virkelighed, som pave Frans i dag beskriver, er der tale om en økumeni fra neden og fra periferien. I begge tilfælde er økumenien drevet frem af ydre omstændigheder, som presser kristne til at stå sammen. I begge tilfælde er det en økumeni, der har med kristnes vidnesbyrd at gøre. Det vidnesbyrd, som kirkesplittelser ikke må ødelægge, så mennesker ikke kan få øje på Kristus. Det vidnesbyrd, som det kan være forbundet med lidelser at aflægge, og som i ekstreme tilfælde kan koste livet.

Ifølge pave Frans er der endnu en lang vej at gå på vejen mod kirkernes enhed. Men som han sagde, ”Vi har brug for at tro, at ligesom senen foran graven blev kastet til side, så vil også enhver forhindring for vort fulde fællesskab blive fjernet. Det vil være den opstandelses-nåde, som vi allerede i dag kan få en forsmag af.”

Christiansfeld, tirsdag, den 27. maj 2014
Mogens S. Mogensen

Reklamer
  1. #1 by Ulla Thorup Nielsen on 27. maj 2014 - 15:57

    Ja – troen på, at det nytter noget at fastholde et kristent menneskesyn – selvom vi lever i verden, hvor det set ud fra en rationel synsvinkel – kan virke dumt, naivt og selvdestruktivt – kan vi ikke undvære. For nogen gange er der kun troen at holde sig til. Kun troen på, at det kristne menneskesyn er det rigtige – der gør, at vi kan fastholde vores eget personlige ståsted i forhold til de ting, der sker i verden omkring os.

    Venlig hilsen Ulla…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: