“Nej … Jeg er et menneske!”

”Nej, jeg er ikke en hovedpude. Jeg er et menneske!” råbte mit 5-årige barnebarn forarget. Vi var taget ud til Vesterhavet og lå nu på stranden og nød solen. Jeg havde taget hendes badebold og brugt den til hovedpude. Efter en længere kamp lykkedes det hende at generobre badebolden, men så fangede jeg hende og sagde, at nu var hun min hovedpude. Men hun ville ikke reduceres til en hovedpude, hun var ikke en ting, jeg bare kunne bruge. ”Nej … Jeg er et menneske!”.

Og det havde mit lille barnebarn da ret i.  Vi må aldrig reducere nogen til ting, vi bruger i vort univers, eller til midler for vore formål. Den anden må aldrig blive et ”det”, men må altid mødes som et ”du”. Jo større afstand vi holder til den anden, jo lettere er det at betragte den anden som et ”det”, som en del af en stor upersonlig masse eller gruppe. ”Sådan er de”, og der er en grundlæggende forskel mellem ”dem og os”. Ved at reducere ”de andre” til elementer i større enheder kan vi bevare det kølige overblik og undgå at blive forstyrret af nuancer – og personlige relationer og de dertilhørende følelser.

Hvis vi derimod møder ”den anden” ansigt til ansigt – hvor ”du og jeg” taler sammen – så hører vi direkte og indirekte den anden tale til os – og til vor reduktioner af ham eller hende – ”Nej … Jeg er et menneske!” Han eller hun er et med-menneske, et menneske, som jeg er menneske sammen med. Der er forskelle mellem os, men langt mere grundlæggende er vor med-menneske-lighed. Og jo mere jeg anerkender den andens menneske-lighed, jo mere træder min egen menneske-lighed frem, og desværre også omvendt: Jo mere jeg frakender den anden hans eller hendes menneske-lighed, jo mere svækkes min egen menneske-lighed.

Hvad er da et menneske? Ethvert menneske er skabt af Gud, og skabt i Guds billede, så det reflekterer noget guddommeligt, og derfor af uendelig værdi. Guds Søn, der selv blev menneske for menneskenes skyld, siger, at hvad vi har gjort mod et menneske i nød, det har vi gjort imod ham, og det vi har undladt at gøre mod et menneske i nøde, det har vi undladt at gøre mod ham.

Dem, der i disse dage trues af bomber i Gaza og Israel kan ikke bare reduceres til bombemål eller ”collateral damages”; de råber til os, ”Nej … Jeg er et menneske!” Dem, der med livet som indsats flygter over Middelhavet for at få en bedre tilværelse eller for simpelt hen at overleve, de kan ikke bare reduceres til et flygtningeproblem: de råber til os, ”Nej … Jeg er et menneske!” De 250.000 muslimer, der lever i Danmark i dag, kan ikke bare reduceres til ”en trussel fra islam” eller til et potentielt terrorproblem, de råber til os, ”Nej …  Jeg er et menneske!”

Mit lille barnebarn havde helt ret, ja, meget mere ret end hun som 5-årig kunne vide, da hun protesterede over, at jeg kunne finde på at  bruge hende til hovedpude: ”Nej, jeg er ikke en hovedpude. Jeg er et menneske!”

Klitmøller, søndag, den 20. juli 2014

Mogens S. Mogensen

  1. #1 by Ulla Thorup Nielsen on 31. juli 2014 - 20:28

    Ja – tingsliggørelse er en kraftig overskridelse af det basalt menneskelige. Der har hun fat i det helt rigtige – dit 5-årige barnebarn 🙂

    Der er to grundlæggende forskellige former for samfundsskabt tingsliggørelse af mennesker, alt efter om der er tale om en autoritær eller en totalitær / bureaukratisk styreform.

    Under den autoritære styreform foregår tingsliggørelsen ved at inddele mennesker i grupperinger, og under den totalitære / bureaukratiske styreform foregår tingsliggørelsen ved at registrere mennesker som ”fragmenter” i en masse forskellige registre.

    Men hvad enten man ”gemmer sig bag” grupperinger eller tal og statistiske procentsatser, når man skal tage stilling til andre menneskers livsvilkår – så er der tale om mennesker af kød og blod – enkeltindivider – der bliver berørt og påvirket af de beslutninger, der bliver truffet – i deres konkrete fysiske liv. Det må vi aldrig glemme.

    Venlig hilsen Ulla…

Skriv et svar

