Katrine Winkel Holms manglende forståelse for diakoni

Katrine Winkel Holm, der er teolog, påstår i Jyllands-Posten i dag, at det er en skandale, at Massoud Fouroozaneh den 15 september fratræder stillingen som migrantpræst i Fyens Stift, trods det at han i sin treårige ansættelsesperiode har døbt langt over 100 muslimer. Stillingen blev genopslået for en ny treårig periode, men han valgte ikke at søge stillingen, fordi han ikke ønskede at blive en del af stiftets samlede migrantarbejde.

Det er korrekt, at den nye migrantpræst skal samarbejde med Folkekirkens Tværkulturelle Samarbejde (FTS) i Odense. Som biskoppen udtrykker det på stiftets hjemmeside ”Samarbejdet betyder ikke, at man skal gøre det samme eller gøre tingene på samme måde. Der skal netop være plads til forskellighed …”Men selvfølgeligt skal man også mødes indimellem for at udveksle erfaringer og drøfte arbejdet.”

Det udlægger Winkel Holm som en skandale!. Hun mener nemlig, at det er absurd, at FTS ikke handler om mission. Men hvad handler FTS egentlig om? Lige siden etableringen i 1996 har formålet if. vedtægterne været, ”at drive et arbejde blandt asylsøgere, flygtninge og indvandrere med henblik på at fremme en folkelig og kirkelig integration på tværs af etniske og religiøse forskelle.” Der er altså tale om et stykke diakonalt arbejde blandt asylansøgere, flygtninge og indvandrere (koblet med et mellemkirkeligt arbejde for at integrere de kristne i kirken). Som det fremgår af FTS’s hjemmeside, består det diakonale arbejde bl.a. i sprogcaféer, kvindegrupper, caféarrangementer, julefest, ramadanfest, højskole og børnearrangementer

Winkel Holms problem er, at hun åbenbart mangler enhver forståelse for diakoni, som en af kirkens opgaver ved siden af gudstjeneste, undervisning og mission. Et godt sted for Winkel Holm at begynde kunne være at læse Dansk Diakoniråds ”Teser om diakoni” fra 2008. Her lyder de først fire teser således: ”Diakoni betyder tjeneste – Diakoni har det kristne menneskesyn som udgangspunkt – Diakoni er kristen næstekærlighed udøvet i praksis – Diakoni er handling og har til opgave at hjælpe mennesker i nød.”

Og i de uddybende kommentarer forklares det, at ”Kristendommens menneskesyn anvendes ikke for at forkynde og omvende folk, men som et afsæt og udgangspunkt for at hjælpe mennesker. – Det betyder, at vi ikke har missionsopgave og – forpligtelse. En sådan hører simpelthen ikke med til formålet, som er at hjælpe mennesker i deres nød. – Arbejdet skal ikke bruges til forkyndelse og mission. Heller ikke en blandingsform, som man ofte ser. Der skal ikke være nogen som helst tvivl om, hvad formålet er. Det er at hjælpe. Ikke at prædike og omvende. Det hører hjemme i en anden sfære.”

Mission – her forstået som verbal forkyndelse af evangeliet mhp. omvendelse, dåb og menighedsdannelse – er naturlig også en meget vigtigt opgave for kirken, sådan som også biskop Tine Lindhard gør opmærksom på i forbindelse med Fyens Stifts migrantarbejde. Migrantarbejdet i Fyens Stift skal ifølge biskoppen ”gå på flere ben”, så både missionsarbejdet, det diakonale arbejde og arbejdet med dialog bliver styrket. Og Massoud Fouroozandeh kunne derfor, hvis han havde villet, udmærket have fortsat sit missionsarbejde blandt indvandrere i Fyens Stift.

Er det, der foregår i Fyens Stift en skandale? Det eneste skandaløse, jeg kan få øje på i denne situation, er, at en teolog som Katrine Winkel Holm har en sådan manglende forståelse for diakoni og for forskellen mellem diakoni og mission.

Christiansfeld, lørdag, den 6. september 2014
Mogens S. Mogensen

Reklamer
  1. #1 by Karen E. Hansen on 6. september 2014 - 17:16

    Det, der er en skandale i KWHs (og andres) optik, er vel primært, at folkekirken åbenbart ikke kan rumme en ildsjæl som Massoud Fouroozandeh – hvilket er et tab for samme kirke.
    Massouds officielle reaktion er, at der er for meget “kaffe og dialog” og al for lidt brændende engagement for evangeliet i de folkekirkelige tiltag…. den kritik synes jeg der mangler reaktion på.

    Og formuleringen af stillingen gør det altså vanskeligt for netop ham at se sig selv i “kaffe-og-dialog” funktionen.

    Det har været en opmuntring at se, at en præst som Massoud kan være ansat i folkekirken. Nu spørger nogle sig selv, hvorfor det så nok ikke kan lade sig gøre alligevel: “I folkekirken er det i orden som Grossbøl at frasige sig troen på Gud, men er man åbent kritisk over for islam, så går det ikke – eller hvad”?
    Så måske angår det alligevel folkekirkens ære…

  2. #2 by Mogens S. Mogensen on 6. september 2014 - 17:32

    Massoud kunne have fortsat sit missionsarbejde i stiftet, hvis han havde ønsket det. Men det ønskede han åbenbart ikke. At der er andre i indvandrerarbejde, som udfører diakonalt arbejde, skulle vel ikke være noget argument for, at Massoud ikke ville fortsætte sit missionsarbejde mhp omvendelse, dåb og menighedsdannelse. Der er ingen, der har afskediget Massoud, der var if biskoppen plads til en person med Massouds missionsprofil i stiftets indvandrerarbejde, men Massoud vælger selv ikke at søge stillingen, og det er meget beklageligt. Men altså ikke stiftets eller biskoppens skyld.

  3. #3 by Allan Madsen on 7. september 2014 - 14:17

    Mange vælger jo selv hvordan de vil drive mission. Nogen efter et kald fra Gud, for andre ligger der andre grunde i bunden. Der kan ikke herske nogen-som-helst tvivl om, at folkekirken repræsenterer den største missions-mark i våre skandinaviske lande: her kommer folk flest frivilligt med deres babyer – her melder sig langt over halvdelen (bortset fra i Sverige) sig til konfirmation; og præsterne og menighederne har alle tiders mulighed for, at nå dem med evangeliet, samt at forsøge at gøre dem til efterfølgere af Kristus. Det kan godt hænde, at Massoud har bedre muligheder for at drive det arbejde han brænder for på anden vis end ved en ansættelse i folkekirken – det er jo trods alt en noget speciel målgruppe han har for øje – så fred være med hans valg. Men når det gælder menighederne og præsterne ellers, så er det jo også deres arbejde at drive såvel mission som diakoni – så når endnu én melder sig ud, så må resten stå så meget mere sammen om at drive den mission, som nu engang Kristus har kaldet os til. At begynde igen at rasle med sablerne om udmeldelse af folkekirken, vil jo få den stik modsatte effekt – nemlig at “markerne er hvide til høst” men dem, der faktisk virkelig ønsker at høste, er på helt andre græsgange… og så overlades folkekirken til dem der mener, at der sker noget magisk i dåben i god katolsk forstand, og at enhver blir salig i sin tro!

  4. #4 by Mogens S. Mogensen on 7. september 2014 - 14:54

    @Allan: Enig. Velkommen til høsten i Danmark.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: