Jeg tror på …. de helliges lovsang

Det var virkelig meget pinligt, og jeg kunne være krøbet i et musehul, hvis der havde været et sådant i vor nyrenoverede kirke. Min kære hustru kiggede bebrejdende på mig, og kropssproget hos den dame, som sad på bænken foran mig, tydede på, at hun også havde bemærket min “faux pas”. Vi var midt i gudstjenesten og i gang med trosbekendelsen, da jeg kom til at udskifte ordene ”de helliges samfund” med ”de helliges lovsang”.

Måske var det, fordi mine tanker gik andre steder hen, mens min mund bekendte troen. Måske var det ”a Freudian slip of the tongue”, som et leksikon definerer som ”a mistake in speech that shows what the speaker is truly thinking”. Og ja, jeg må bekende, at jeg tror på ”de helliges lovsang”.

Jeg tror på ”de helliges lovsang”, for det er hjerteslaget i vor gudstjeneste. Et sted i Vestafrika var der opstået en lille menighed, bestående af fulaner, der alle havde en muslimsk baggrund. I islam forbindes sang og musik ikke med gudsdyrkelse, og derfor begyndte disse nye kristne at holde gudstjeneste uden sang og musik. Men det holdt ikke længe. Efter at de havde haft besøg af en kristen fulan, der sang de kristne salmer på fulanernes sprog og melodier, som han selv havde skrevet, kunne de ikke længere forestille sig at holde gudstjeneste uden ”de helliges lovsang.” At høre de glædelige nyheder om Guds kærlighed i Jesus Kristus uden nogensinde at respondere i lovsang giver ikke mening.

Jeg tror på ”de helliges lovsang”, som ikke bare når helt op til Gud i himlen, men også helt ned i vore hjerter. Salmer er en fusion af poesi og musik. Engang sad jeg sammen med en god ven og arbejdede på et dåbsforberedelsesmateriale. Da vi kom til et specielt emne, sagde han, at det var svært eller måske umuligt at udtrykke ordentlig i prosa og ville derfor i stedet finde et salmevers. Salmer er et poetisk hjertesprog, der ofte når dybere ned end prosaiske tekster, især hvis de er båret af musik, der taler til vore følelser. Lissner udtrykker det radikalt, når han synger, at ”Guds lovsange synger vi ikke/ men sangene synger i os / når glæden slår ind i vort hjerte /og smelter vort mismod og trods.”

Jeg tror på ”de helliges lovsang”, for sådan som vi lovsynger, sådan tror vi. Formelt set, er det måske ”trosbekendelsen”, der definerer kirkens tro, eller vor ”bekendelsesskrifter”, men i praksis er det igennem ”de helliges lovsang”, at menigheden lægger stemme til, hvad det er, den tror på. Og måske gælder det også omvendt, at der også er igennem lovsangen, at vi synger os selv til tro. Dertil kommer, at når meget andet er glemt, inklusive mange gode bibelvers, så er det ofte enkelte salmevers, som hænger ved, og som mennesker til sidst klynger sig til.

Jeg tror på ”de helliges lovsang”, og til den lovsang hører trosbekendelsen, som ikke er en facitliste for den sande tro, men som dybest set er en lovsang til den treenige Gud. Derfor gav det da også god mening, at vi til gudstjenesten i formiddags sang trosbekendelsen.

At jeg i dag i trosbekendelsen kom til at synge ”de helliges lovsang” i stedet for ”de helliges samfund”, betyder nu ikke, at jeg ikke også tror på ”de helliges samfund”. Ja, jeg tror faktisk, at vi gennem ”de helliges lovsang” oplever, at vi bliver sunget sammen til ”de helliges samfund”.

Christiansfeld, anden påskedag, den 6. april 2015
Mogens S. Mogensen

Reklamer
  1. #1 by Ulla Thorup Nielsen on 7. april 2015 - 14:55

    Kære Mogens.

    Nej – ord alene gør det ikke 🙂

    Tro er ikke en intellektuel disciplin. Intellektuelle discipliner er verdslige ”sprog”.

    Det er ord i kombination med en æstetisk oplevelse af lyd, dufte og billeder – der skaber rummet for spirituelle oplevelser af åndelig og trosmæssig karakter.

    Men det er nok meget forskelligt hvilken vægtning mellem ord, lyd, dufte og billeder, der giver oplevelsen af eksistentiel meningsgivende ”fylde” – hos den enkelte. Vi er jo skruet forskelligt sammen som mennesker – af både sind, intellekt og skind.

    Venlig hilsen Ulla…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: