Hvem vil være næste?

I går var prædiketeksten i landets folkekirker Matt 22, 34-46, hvor en farisæer for at sætte Jesus på prøve og måske for lige som saddukæerne at lukke munde på ham spørger ham om, hvad der er det største bud i loven. Jesus svarer, at ”Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind. ”Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.”

Ved en anden lejlighed – i Lukas 10 – kommer det dobbelte kærlighedsbud også op, denne gang i sammenhæng med spørgsmålet om frelse. Her er det en lovkyndig, der for at retfærdiggøre sig selv spørger Jesus: ”Hvem er så min næste?” Og Jesus svarer, som bekendt med at fortælle lignelsen om den barmhjertige samaritaner.

For mig er det slående, hvor evigt aktuel og sprængfarlig historien om Jesus er. Midt i debatten om de flygtninge, som møder i mediernes beskrivelser af flygtningelejre og flygtninge flugt over havet til Europa, og de flygtninge, som vi har mødt på vor vej i Danmark, forfølger Jesu ord om at elske sin næste og Jesu fortælling om den barmhjertige samaritaner os og hvisker til os i vor samvittighed.

Jeg tror, at vi alle uden undtagelse har en rem af farisæernes og de lovkyndiges mentalitet i os, når vi direkte eller indirekte forsøger at tæmme Jesus og afmontere radikaliteten i hans budskab. Da jeg var i kirke i går, sagde præsten, at vi var tilbøjelige til ikke blot at forme Gud i vort eget billede, men også at forme den næste, som vi er kaldet til at elske, i vort eget billede. Det er naturligvis meget nemmere at elske den, der ligner os og er som os, end at elske den, der er helt anderledes end os. Det meget mere nærliggende at elske sine nærmeste end at elske de fremmede. Og det er meget letter for os alle sammen at elske, dem der elsker os og dermed har gjort sig fortjent til vor kærlighed, end at elske dem, der ikke elsker os. Problemet med Jesus er imidlertid, at han ikke har den fjerneste respekt vor bekvemmelighed, når han har den frækhed at byde os endog at elske vor fjende.

Lige som det var meget nærliggende for den lovkyndige at ville retfærdiggøre sig overfor Jesus, da han fik at vide, at han skulle elske sin næste som sig selv, sådan er vi nok også alle sammen tilbøjelige til at ville legitimere vor manglende villighed at vise kærlighed over for vor næste, især hvis denne næste er en fremmed. Et godt eksempel på det giver teologen Marie Krarup, når hun til Kristeligt Dagblad udtaler, at ”de mennesker, som hjælper de syriske flygtninge, [er] præcis det modsatte af at være næstekærlige. De tager arven fra deres børn og giver den til fremmede mennesker. De ødelægger det frie og rige Danmark ved at åbne landet for folk, som ikke har noget som helst krav på at være her. De syriske flygtninge og børnene i Afrika er ikke mine næste. Det ville være vanvittigt at stille et krav om, at jeg skulle elske dem, for dem kender jeg ikke.”

I dag efter næsten 2000 år lyder ekkoet af færisæerens spørgsmål stadig iblandt os, der gerne vil forme næsten i vort eget billede: ”Hvem er min næste?” Det er imidlertid en provokerende udfordring for alle os, der gerne vil have styr på, hvem der er min næste, og hvem der ikke er min næste, at Jesus slet ikke svarer på dette vigtige principielle etiske spørgsmål, som den dag i dag bliver diskuteret op ad stolper og ned ad vægge. I stedet vender han problemstillingen på hovedet og spørger ganske enkelt efter den, der vil være næste for det menneske, der har hjælp behov. Hvem vil være næste? Hvem vil være medmenneske?

København, mandag, den 5. oktober 2015
Mogens S. Mogensen

Reklamer
  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: