Det nødvendige nærvær – en boganmeldelse

”Det nødvendige nærvær – en bog om sjælesorg” er skrevet af Rita Nielsen, der er sygeplejerske, underviser og foredragsholder, og udgivet på forlaget Eksistens.

Bogen, der er på 263 sider, falder i tre afsnit. Først beskrives sjælesorgens egenart i et holistisk og trinitarisk perspektiv. Sjælesorg går efter forfatterens forståelse ”ud på, at den hjælpesøgende sammen med sjælesørgeren i et aktivt samarbejde finder ud af at forholde sig til sig selv, sin næste og sin Gud med en tro på egne ressourcer og Guds muligheder”. Hele vejen gennem bogen er den religiøse dimension i sjælesorgen tydelig, og det sjælesørgeriske møde ses da også som et møde mellem sjælesørgeren, den hjælpsøgende – og Gud.

I bogens andet afsnit beskrives ”Sjælesorgens hjælpemidler” med fokus på selve samtalen, åndelig vejledning og livs- og troshistorie. Kapitlet om ”Samtalens kunst” er måske det vigtigste i bogen, da rammen om og grundlaget for al sjælesorg er samtalen. Forfatteren viser, at samtalen ikke kun er en kunst, men også et håndværk, der kan læres, og i dette kapitel er der let tilgængelig læring at hente. Lige som sjælesorg er en del af kirkens tradition, så gælder det også for åndelig vejledning, som der i disse år er meget stor efterspørgsel efter. Forholdet mellem de to udtrykkes med et citat af teologen Gerhard Pedersen: ”Sjælesorg består i at ledsage, lytte til og vejlede et menneske i alle livets forhold, mens åndelig vejledning i egentlig forstand er rettet mod et menneskes forhold til Gud i tro og bøn”. Når det gælder brugen af livs- og troshistorie i sjælesorg understreger forfatteren betydningen af bevidnelse – altså at der er nogen der lytter og responderer på fortællingen. En sådan fortælling af livs- og troshistorie kan have stor betydning, for, som Karen Blixen siger det, ”Når man fortæller, sætter man ting sammen, der er gået i stykker.”

Bogen afsluttes med et afsnit om ”Sjælesorg over for forskellige grupper”, dvs. mennesker i parforhold, ældre, alvorligt syge og døende og deres pårørende og endelig mennesker i sorg. Det mærkes tydeligt, at forfatteren i mange år har arbejdet på et hospice og har stor erfaring med konomgang med døende. ”Det kan opleves som at betræde et helligt rum, hvor man i overført betydning må drage sine sko af og ydmygt sætte sig ved den døendes fødder. Gør man det, kan man få en lektion i livets skole, som man aldrig glemmer. Den døende er et skridt foran mig og har oplevet, følt og set noget, som jeg endnu ikke er nået til. Her er den døende, der kan lære os at leve”.

Det sidste citat afspejler nogle bogens mange kvaliteter. Forfatteren har ikke kun et solidt kendskab til teorier og metoder vedrørende sjælesorg og tilgrænsende fagområder, men det fremgår tydeligt hele vejen gennem bogen, at hun taler ud fra mange års erfaring med sjælesorg i mange forskellige situationer. Dertil kommer, at bogen er præget af forfatterens store livsvisdom og fortrolighed med den kristne tro koblet med en prisværdig respekt over for anderledes eller ikke-troende.

Bogen er meget pædagogisk opbygget. Teorier og metoder forklares jævnt og enkelt, så enhver kan forstå dem, og i de cases, som findes i hvert kapitel, får læseren et klart indtryk af, hvordan de omsættes i konkret sjælesørgerisk praksis. Og for dem, der ønsker at gå mere i dybden med særlige emner, henviser noterne til relevant litteratur. Bogen kan læses fra ende til anden – og det fortjener bogen og læseren, så gør endelig det – men bogen kan også bruges som opslagsbog, så man kan søge indsigt, råd og vejledning, hvis man står i en konkret sjælesorgssituation over for fx ældre mennesker, der lider af ensomhed eller identitetsproblemer.

Professionelle sjælesørgere vil i denne bog kunne finde stor inspiration til deres arbejde, men bogen er egentlig lige så relevant – ja en veritabel guldgrube – for ganske almindelige mennesker, der i deres dagligdag står i mødet med mennesker i krise eller sorg, eller med mennesker, der er syge eller døende, og hvem gør ikke det? Det handler, som bogens titel siger det, om ”Det nødvendige nærvær”, at give et andet menneske sin fulde opmærksomhed, som er det centrale i al sjælesorg, og dermed måske bidrage til at ”vende nøden” for det andet menneske.

Christiansfeld, torsdag, den 4. august 2016
Mogens S. Mogensen

Rita Nielsen, Det nødvendige nærvær – en bog om sjælesorg (Eksistens 2016). Pris: kr. 248.