Er kristendommen én relgion, eller er der forskellige ‘kristendomme’?

Konversion er temaet for den missionskonference i Seoul, som jeg i disse dage deltager i. Det første foredrag her til morgen tog fat på det helt grundlæggende spørgsmål, nemlig, hvad er kristen konversion? Professor Christine Lienemann-Perrin fra Basel belyste ud fra seks historiske cases, hvordan kristne til forskellige tider og i forskellige kontekster har forstået konversion til kristendom meget forskelligt.

Handler kristen konversion kun om en reorientering i forhold til Gud, eller også om en tilslutning til den kristne religion? Er konversion en individuel eller en kollektiv sag? Indebærer konversion, at man også døbes? Kan man leve som skjult kristen, og så alligevel være konverteret? Hvordan er forholdet mellem kontinuitet og diskontinuitet mht. tidligere religion? Kan man tilhøre flere religioner eller praktisere (dele af) forskellige religioner samtidig? Det er nogle af de mange spørgsmål, som dukker op, når man diskuterer konversionsforståelsen og konversionspraksisser.

Måske er det ikke kun personer, der i mødet med evangeliet eventuelt konverterer. Måske er det også selve kristendommen, der konverterer og undergår forandringer, for som det blev sagt, så har kristendommen altid være multi-lokal, tværkulturel, polymorfisk og multicentrisk – og det gælder i endnu højere grad i dag. Måske er det – som Luther antydede – også kirken, som løbende må konvertere eller lade sig reformere. Men ikke nok med det: Måske er det tilmed selve konverteringsbegrebet, der løbende konverterer! Derfor var der også god grund til, at Lienemann-Perrin stillede spørgsmålet, om kristendommen – i lyset af de meget forskellige forståelser af konversion til kristendom – overhovedet kan forstås som én religion, eller vi hellere skulle tale om forskellige ”kristendomme”?

Nu havde professoren i sit oplæg anlagt en historisk deskriptiv tilgang til emnet, men hvad nu, hvis man anlagde en mere systematisk teologisk synsvinkel? Som en af deltagerne – for øvrigt en af de to andre danske deltagere – spurgte: Hvilke teologiske fællestræk er efter hendes vurdering på tværs af tidsladre og kontekster mellem de meget forskellige konversionsforståelser? Professorens svar var, at der fælles for alle disse konversionsforståelser i hvert fald var henvisningen til Bibelen. Og så føjede hun til, at vi i en tid, hvor der inden for kristendommen sker en pluralisering, har brug for økumeniske samtaler, der må tage deres udgangspunkt i en fælles læsning af Bibelen.

Seoul, torsdag, den 12. august 2015
Mogens S. Mogensen

Reklamer
  1. #1 by Michael Markussen on 12. august 2016 - 07:51

    Alle kirstne kirker har de grundlæggende trosbekendelser som fælles grundlag. Opgiver man disse, er man ikke længere indenfor det kristne fællesskab men har bevæget sig ud i det sekteriske. Derfor regnes f.eks. mormoner og jehovas vidner ikke som kristne tros-samfund, men som sekter.

  2. #2 by Mogens S. Mogensen on 12. august 2016 - 07:56

    Sådan er det og må det være ud fra din og min normative (teologisk) betragtning, men det forholder sig anderledes forholder det sig ud fra en religionsvidenskabelig (deskriptiv) betragtning, hvor man ikke lave en afgrænsning ud fra vore normative betragtinger.
    Foredrgsholderen forholdt sig nu heller ikke til kristendommens læremæssige indhold, men blot til, hvordan konversion til kristendommen er blevet forstået forskelligt til forskellige tider og i forskellige kontekster.

  3. #3 by Michael Markussen on 12. august 2016 - 09:09

    Nu er det ikke religionsvidenskaben som har patent på at definere hvad kristendom er. Konvertering til kristendommen indebærer altid en bekendelse – ellers er det ikke en konvertering!

    • #4 by Mogens S. Mogensen on 12. august 2016 - 09:23

      Nej, hver kirke er naturligvis i sin gode ret til ud fra sin dogmatik at definere hvad kristendom er, og hvad konvertering indebærer.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: