Putin, Erdogan og Trump – demokratur, nationalisme op populisme

Den 9. november er på godt og ondt en historisk dag. Krystalnatten med nazisternes overfald på jøderne fandt sted den 9. november 1938, og den 9. november 1989 faldt Berlinmuren som en indledning til kommunismens fald og Tysklands genforening. Den 9. November 2016 bliver dagen, hvor Donald Trump sandsynligvis bliver erklæret som vinder af præsidentvalget i USA.

Trumps sejr, der kom som en overraskelse for de fleste af os, er måske en del af politisk tendens, der udvikler for øjnene af os i disse år. Og i den forbindelse kunne man spørge: Hvad har Ruslands Putin, Tyrkiets Erdogan og USA’s Trump – og så kunne man også til en vis grad tilføje Storbritanniens Farrage – til fælles?

For det første har de det til fælles, at de ved valg har fået et flertal bag sig og bag den politik, de står for. På den måde kunne man sige, at de repræsenterede demokratiet. Men fælles for både Putin, Erdogan og Trump er, at de på hver deres måde ikke følger de traditionelle demokratiske spilleregler, og at resultatet af deres valg i tilfældet Putin og Erdogan – og skal man tage Trump på ordet, vil det samme gælde i hans tilfælde – er, at de ikke fremstår som klassiske demokratiske ledere, men som ”stærke mænd”, der lover egenhændigt at fikse de problemer deres land står overfor. Der er på mange måder tale om et illiberalt demokrati, som vi kender det fra Ungarns Orban, og man kunne derfor med en vis ret tale om en tendens i retning af demokratur.

For det andet har Putin, Erdogan, Trump – og også Farrange med sit Brexist – det tilfælles, at de er nationalister. De vender langt hen ad vejen det internationale samarbejde ryggen for at fokusere på deres eget lands særlige interesser. I alle tilfælde er der tale om at genroprette landets tidligere men åbenbart nu tabte storhed. Putin vil gerne tilbage til den storhedstid, som Rusland havde i Sovjettiden. Erdogan vil gerne tilbage til den storhedstid, som Tyrkiet havde i den osmanniske tid. Farrage vil gerne tilbage til den storhed Storbritannien havde, før det blev medlem af EU. Og Trump valgslogan var, som bekendt ”Make America Great Again”.

For det tredje gælder det for især Putin, Erdogan og Trump, at de er populister. De er alle tre overbeviste om, at de og de alene taler på folkets vegne i modsætning til eliten, som lægges for had (og det gælder også for Farrage). De er alle tre hver på deres måde stærke modstandere af pluralismen i samfundet, enten det så er den etniske, religiøse eller politiske pluralisme, der er tale om. Alle har de drømmen om at vende tilbage til de gode gamle dage, som ikke var præget af nutidens truende pluralisme.

Det er endnu for tidligt at sige, hvad konsekvenserne bliver af valget af Trump som USA’s præsident – både for USA og for resten af verden. USA er verdens største økonomi og er verdens stærkeste militærmagt, så derfor betyder USA stadig utrolig meget for verdens udvikling. Og USA har i mange år været et foregangsland for Europa og også for Danmark, således at forstå, at mange har set hen til USA og ladet sig inspirere af USA på mange områder i samfundslivet. Derfor er spørgsmålet, om vi i Danmark og resten af Europa fremover kommer til at se en udvikling, der i højere grad bliver præget af demokratur, nationalisme og populisme, og om dagen 9/11 dermed vil få endnu et lag af historisk betydning?

 

Christiansfeld, tirsdag, den 9. november 2016
Mogens S. Mogensen

Reklamer
  1. #1 by Karen E. Hansen on 9. november 2016 - 10:32

    Ja, i dag er der mange af os, der er bekymrede. Men man kan også være bekymret for, om den elite, der taler om ligestilling, humanisme og åbenhed, er i stand til at prøve at forstå, hvordan situationen er for “taberne” i globaliseringen. At de også er mennesker, hvis tanker og handlinger måske ikke endegyldigt er forstået med betegnelser som fremmedhad og nationalisme. Hvis ikke demokratiet kan rumme dem med en anelse forståelse,
    men kun foragt, så er risikoen for “stærke”, diktatoriske ledere stor.

  2. #2 by Svend Jespersen on 9. november 2016 - 22:01

    Kære Mogens.

    Ja, som du selv skriver:” Det er endnu for tidligt at sige, hvad konsekvenserne bliver af valget af Trump”. Trods det er alle ”gode” mennesker verden over allerede nu klar til med bombastiske erklæringer om USA’s/Vestens uundgåelige, moralske forfald og de ondes overtagelse af magten. Mange af de fordømmende og forbandende kommentarer, man i dag ser til det amerikanske valgresultat, minder mig om dem, man så herhjemme om Anders Fogh Rasmussen i 2001. Inklusive talrige bemærkninger fra ”gode” amerikanere, som nu udtaler at stanken i bageriet er blevet så uudholdeligt, at de vil forlade landet.

    Noget af det, som undrer mig mest, er, at et af de oftest brugte skældsord mod USA gennem årtier har været beskyldninger om ”hegemoni”. Nu står der så pludselig en kommende præsident, som tilsyneladende ønsker at blande sig mindre i andre landes/kulturers indre anliggender og stridigheder, og så er det gudhjælpemig også forkert! Jeg forstår det ikke. For du er da vel ikke tilhænger af et oligarki?

    Du er tilsyneladende normalt optimist af natur. Hvorfra kommer så disse sorte tanker og al den negative tale om populisme? Hvorfor kan du ikke bruge lidt mere energi og tastaturarbejde på at udtrykke en optimisme om, at et frit, oplyst, demokratisk, liberalt og sekulært demokrati stadig er den bedste styreform, og at det stadig vil være tilfældet, selv om vinderen af et valg ikke er den, man foretrækker.

    Venlig hilsen
    Svend

  3. #3 by Mogens S. Mogensen on 9. november 2016 - 22:05

    Kære Svend
    Du skriver: “Hvorfor kan du ikke bruge lidt mere energi og tastaturarbejde på at udtrykke en optimisme om, at et frit, oplyst, demokratisk, liberalt og sekulært demokrati stadig er den bedste styreform, og at det stadig vil være tilfældet, selv om vinderen af et valg ikke er den, man foretrækker.” Det kan jeg ikke, fordi Trump i valgkampen utvetydigt har givet udtryk for holdninger og udvist en adfærd, som jeg opfatter som værende i direkte modstrid med demokratiets traditionelle spilleregler og værdier.
    Du skriver: ” Nu står der så pludselig en kommende præsident, som tilsyneladende ønsker at blande sig mindre i andre landes/kulturers indre anliggender og stridigheder, og så er det gudhjælpemig også forkert! Jeg forstår det ikke. For du er da vel ikke tilhænger af et oligarki?” Jeg har faktisk ikke udtalt mig om det spørgsmål, så der må jeg melde pas.

    Men ud fra hans udtalelser og adfærd konstaterer jeg de holdninger, som jeg beskriver i overskriften “Demokratur,nationalisme, populisme”.
    Venlig hilsen
    Mogens

  4. #4 by Svend Jespersen on 9. november 2016 - 23:31

    Kære Mogens.

    Du taler om “demokratiets traditionelle spilleregler og værdier” uden at fortælle, hvad du mener, de værdier drejer sig om og uden at nævne noget om, hvordan du mener, Trump har forbrudt sig mod dem.

    Og nej, du har ikke udtalt dig om Trumps holdninger til at blande sig eller ej i andre landes interne stridigheder. Men, din og utallige andres manglende stillingtagen til f.eks. det punkt er desværre så typisk for mange af vore dages debatter, hvor det blot drejer sig om at postitionere sig selv i spørgsmålet om “godt”og “ondt”. Se her, jeg er på de retfærdiges side!

    Faktisk håbede jeg selv på en sejr til Hillary Clinton, lige som jeg håbede på en sejr for Obama ved de to foregående valg, men hvis man tror på, at et liberalt, demokratisk og sekulært demokrati i frie og oplyste samfund er det bedste for flertallet af et lands beboere, så må man acceptere deres valg uden at prøve på at fortælle dem,eller antyde, at de er en flok uvidende, uoplyste og dumme hillbillies.

    Alternativet kan så kun være at anbefale et oligarki, hvis man ikke mener flertallets ønske bør accepters, og det ønsker du vel heller ikke?

    Venlig hilsen
    Svend

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: