”Jeg anklager … kvinder” – Holder Ole Birk Olesen stadig fast i sit misogyne og sexistiske kvindesyn?

Liberal Alliance har på det seneste fået del i regeringsmagten, i form af seks ministre. En af ministrene er Ole Birk Olesen, der er uddannet som journalist og har været redaktør af netavisen 180 grader og forfatter til bogen ”Taberfabrikken”. I juni 2010 skrev Ole Birk Olesen artiklen “Jeg anklager … kvinder” på netsitet ”Damefrokosten”, der siden har ændret navn til ”Vox Liberalis”. Her præsenterede Olesen som han selv skriver ”syv grove generaliseringer om kvinders ”mørke” sider. De færreste af dem har jeg videnskabeligt belæg for, de er blot rodfæstede overbevisninger i mit sind, formet af 37,5 års jordeliv sammen med kvinder og sammen med andre mænd, der lever sammen med kvinder, og har fortalt mig om det.” Her skal jeg blot gengive overskrifterne – og lidt tekst – fra de første fire anklager:

  1. Jeg anklager kvinder for grundlæggende at være uden moral og ære.
  2. Jeg anklager kvinder for …. at være ude af stand til at opbygge og opretholde en levedygtig menneskelig civilisation.
  3. Jeg anklager kvinder for at være i deres følelsers vold og uden tilstrækkelig kontakt med deres forstand … Kvinder har en ufatteligt dårligt udviklet kritisk sans, som gang på gang slår mig med forundring og får mig til at tvivle på, om vi i virkeligheden tilhører samme dyreart. Også af den grund bestyrkes jeg i min tro (anklage nummer 2) på, at kvinder ikke er egnede til at have magt på et niveau, der rækker ud over storfamilien, fordi deres irrationalitet i så fald risikerer at gå ud over alt for mange uskyldige mennesker, som ikke har mulighed for at sige fra.
  4. Jeg anklager kvinder for at være ude af stand til at bestyre magt med moderation. … Det ses også af, at statens magt i samfundet er blevet bestandigt udvidet i årene efter, at kvinder har fået stemmeret. Ved hvert eneste valg stemmer kvinder i langt højere grad end mænd på politikere, som vil udvide statens magt med flere forbud og opkrævning af højere skatter. Og da der er flere kvindelige vælgere end mandlige, synes enhver mandlig modstand blot at kunne sænke hastigheden med hvilken, vi bevæger os mod den totalitære stat – ikke at kunne stoppe bevægelsen.

I afslutningen skriver Olesen bl.a. ” Hvorfor er kvinder generelt sådan? Jeg tror, det er medfødt – en del af deres biologi – for ellers ville disse karaktertræk ikke være så udbredte hos kvinder, som de er”.

Jeg må indrømme, at jeg blev mildest talt chokeret, da jeg så genoptrykket af denne artikel af Olesen. Kunne det virkelig passe at en dansk politiker, som endda nu er blevet minister, kunne have sådanne holdninger. Derfor skrev til ham og spurgte ham, om han står stadig ved denne teksts holdninger, eller har han ændret holdninger siden? Jeg lagde spørgsmålet ud på hans aktive FB profil, men der kom ikke noget svar. Jeg sendte spørgsmålet som en messenger-besked på FB, men der kom ikke noget svar. Og jeg har også sendt spørgsmålet som en e-mail til den adresse, som folketinget angiver på ham, men indtil videre er der heller ikke der kommet noget svar. Derfor tillader jeg mig – også i lyset af hans egen indledning i artiklen – at forstå det sådan, at der er tale om en grundlæggende overbevisning hos ham, som han endnu ikke har taget afstand fra.

Her er der tale om et kvindesyn, som – hvis det var udtalt af en ekstrem muslim – ville have fremkaldt en voldsom protest og en advarsel om, at den muslimske indvandring vil blive en trussel mod kvindens stilling i samfundet. Det er naturligvis helt og fuldt lovligt for enhver borger – og det gælder også politikere – at have og promovere meget ekstreme synspunkter også når det gælder kvinder. Men samtidig må det være en vigtig opgave i et demokrati at modsige sådanne ekstreme synspunkter, og det må naturligvis gælde uanset om de fremsættes af gammel- eller nydanskere, af kristne eller muslimer, af politikere eller postbude.

Når der er særlig grund til at råbe vagt i gevær mht. Ole Birk Olesens misogyne og sexistiske udtalelser, så er det ikke kun fordi han er blevet minister og derfor har fået mere magt, men fordi USA, hvis kultur i årtier har påvirket dansk kultur mere end noget andet, har valgt en præsident, hvis udtalelser om kvinder om muligt råber endnu højere til himlen end Olesens (se artiklen i Huffington Post ”18 real things Donald Trump has actually said about women”). Hvis Trump og Olesen uimodsagt får lov til at fremsætte deres misogyne og sexistiske udtalelser, risikerer vi, at ligestillingen mellem kønnene bliver undermineret..

Ganske vist er Ole Birk Olesen ikke blevet præsident i Danmark, og (heldigvis) heller ikke minister for ligestilling, men transport- og bolig minister, hvor hans kvindesyn måske ikke kommer til at påvirke hans ministerielle ageren. Men Ole Birk Olesen er dog stadig vores minister – som jo betyder tjener – og derfor ville det være betryggende, om han stod åbent frem og meddelte, at han havde fået opdateret sit kvindesyn, så det kommer til at harmonere lidt mere med de danske værdier, som der er så stort et fokus på i denne tid.

Christiansfeld, torsdag, den 2. december 2016
Mogens S. Mogensen

 

NB: Så snart Ole Birk Olesen måtte stå frem og tage afstand fra det kvindesyn, han lagde for dagen i artiklen fra 2010 ”Jeg anklager – kvinder”, vil jeg naturligvis slette dette blogindlæg, og i stedet i et blogindlæg eksplicit rose ham for at have lagt sin misogyne og sexistiske fortid bag sig.

 

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

