Refleksion: ”Husk på, at I selv var fremmede ….”

I en tid, hvor der har været meget fokus på flygtninge og fremmede, har det slået mig, at der i Det Gamle Testamente er to omkvæd, som går igen flere gange. Det første er ”Husk på, at I selv var fremmede…” Gud appellerer til Israels folks indlevelse og empati, når det gælder mødet med de fremmede. Ved at tænke tilbage på, hvordan det var for Israel at være fremmede i Egypten, skal de hente motivation og inspiration til at tage godt imod dem, der nu lever som fremmede i blandt dem.

Nogle af os i har måske en erfaring af at være leve som fremmede i et fremmed lad, og kan derfor umiddelbart sætte os i den fremmedes sted og få øje på hans eller hendes behov. Men vi kan alle forestille os, hvordan det ville være, hvis det i dag var os der blev sendt på flugt og måtte leve som fremmede. I Bjergprædikenen appellerer Jesus til vores indlevelse og empati i mødet med vores næste, når han siger, ”Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem”. Vi får ikke udleveret en facitliste på, hvad vi skal gøre, men der kaldes på vores indlevelse og empati. I mødet med den fremmede møder vi et menneske som os selv.

Det andet omkvæd i Det Gamle Testamente er ”… den faderløse, enken og den fremmede …”, hvor Gud minder om sin omsorg for den faderløse, enken og den fremmede og om, at Guds folk har et særligt ansvar for dem. Det, der fælles for den faderløse, enken og den fremmede er tabet og sårbarheden. Den faderløse har mistet sin far og dermed sin fars beskyttelse og omsorg, enken har mistet sin mand, og den fremmede har mistet sit folks, sin stammes og sin families beskyttelse. Hermed lægges allerede i Det Gamle Testamente grunden til en socialetik, hvor samfundet får ansvaret for at tage sig af dem, der ikke har nogen til at beskytte sig og derfor er i en meget sårbar position.

Jesus går i domslignelsen i Mattæus 25 et skridt videre. Det handler ikke blot om samfundets og den enkeltes etiske ansvar for at tage sig af samfundets svage og sårbare medlemmer, og herunder også den fremmede. Jesus siger ”… jeg var sulten, og I gav mig noget at spise, jeg var tørstig, og I gav mig noget at drikke, jeg var fremmed, og I tog imod mig ….” Og da han så bliver spurgt, hvornår de så Jesus som sulten, tørstig og fremmed, svarer Jesus: ”Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig.” Jesus identificerer sig helt med den sultne, den tørstige, den fremmede osv., sådan at vi i den fremmede, den sultne osv.  Det vil sige, at vi ikke kan have med Jesus at gøre, uden også at ville have med den fremmede, den sultne osv. at gøre. Vender vi ryggen til den fremmede, vender vi ryggen til Jesus.  I mødet med den fremmede møder vi Jesus selv.

Holger Lissner skrev for nogle år siden en salme, ”Den mægtige finder vi ikke, den mægtige Gud finder os”, hvor der i vers tre står, ”Guds lovsange synger vi ikke, men sangene synger i os”. Pointen er, at det ikke er os, der har opfundet Guds lovsange, men Guds lovsange har fundet os og grebet os. På samme måde kan man sige, at de omkvæd, der begynder i Det gamle Testamente og fortsætter i det nye, ikke er noget, der kommer fra os selv, men er noget der kommer til os udefra, ovenfra, i den tradition, vi står i, og nu synger i os og måske griber os rører de dybeste lag i os og forhåbentlig præger vore tanker, holdninger og handlinger. ”Husk på, at I selv var fremmede” … og tænk på, hvordan det ville være for jer at være fremmede. ”Den faderløse, enken og den fremmede …” har vi et særligt ansvar for,  og hvad vi gør mod dem, gør vi mod Jesus.

København, mandag, den 12. december 2016
Mogens S. Mogensen

 

Reklamer
  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: