Refleksion: Hvordan kan det være, at der er så meget godhed i verden?

Det, der sker i Aleppo i disse dage sætter mange følelser og tanker i gang, og rejser mange svære spørgsmål. En af mine facebook-venner skrev i dag på Facebook, at ”Aleppo viser endnu en gang, at Gud er ond, hvis han altså eksisterer som almægtig gud”. Det er jo det klassiske teodicé-problem: Hvis Gud er almægtig, hvordan kan der så være så meget ondskab i verden? Eller omvendt. Når der er så meget ondskab i verden, hvordan kan Gud så være almægtig?

Når man hører om, hvad mennesker i Aleppo udsættes for, så skal man have et hjerte af sten, hvis det ikke berører én meget dybt. Og så er der ikke langt til spørgsmålet: Hvordan kan det være, at der er så meget ondskab i verden? Det spørgsmål har jeg ikke noget svar på. Men i sidste uge havde jeg imidlertid en oplevelse, som fik mig til at stille et andet og lige så eksistentielt spørgsmål.

Jeg kørte med taxa fra Frederiksberg til Vesterbro med en ældre dansk taxachauffør. Hurtigt faldt vi i snak, og i løbet af samtalen fortalte han mig følgende historie fra hans liv som taxachauffør.

For omkring 25 år siden blev han sendt hen for at hente en 10 årig pige et sted i København for at køre hende til et sygehus i den anden ende af Sjælland. Det viste sig, at pigens mor var død, og nu skulle den lille pige, som ingen far havde, sige et sidste farvel til sin mor. Det rørte taxachaufføren, der tilbød at gå med pigen ind på hospitalet. Da pigen havde taget afsked med sin mor, spurgte taxachaufføren hospitalspersonalet, hvad der nu skulle ske med pigen. Hun skulle i første omgang overnatte på en børneinstitution. Så tilbød taxachaufføren – efter en telefonsamtale med konen – at pigen overnatte hjemme i hans hjem sammen med hans datter, der også var 10 år gammel. Efter drøftelser med myndighederne fik taxachaufføren lov at tage pigen med hjem. Det endte med, at taxachaufføren og hans kone tog pigen i pleje, og efter et års tid spurgte de hende, om hun gerne ville adopteres af familien og blive deres datter. Det ville hun gerne, og hun voksede op i et trygt og godt hjem. En lørdag nogle mange år senere førte taxachaufføren begge sine døtre op i kirken til hver deres kommende ægtemand.

Lang tid inden vi var kommet til vejs ende med denne historie, som jeg har gengivet i kort form, var vi nået frem til mit bestemmelsessted, men jeg kunne ikke rive mig løs, og var lige ved at komme for sent til mit møde. Beretningen greb mig dybt, og jeg kunne ikke lade være med at reflektere over spørgsmålet: Hvordan kan det være, at der er så meget godhed i verden? Hvor kommer al den godhed dog fra?

Ja, det, medierne fortæller os om Aleppo i dag, vidner om ondskabens magt i verden. Men det taxachaufføren fortalte mig om den 10-årige forældreløse pige, vidner om godhedens magt i verden. Det er en magtkamp mellem ondskaben og godheden, der foregår i den store verden, og den foregår også i vores lille verden, og i den enkelte af os.

Det er den magtkamp, som Ny Testamente fortæller om. Ny Testamente giver os ikke en filosofisk løsning på teodicé-problemet, men fortæller i stedet om den almægtige Gud, der i Jesus blev et sårbart menneske som os. Han blev ramt af ondskabens magt på samme måde, som mennesker i dag i Aleppo rammes af bundløs ondskab: han blev pint, korsfæstet og døde, Men historien ender ikke dér. Hans opstandelse har lige siden givet mennesker håb om, at ondskaben aldrig får det sidste ord. Hverken i Aleppo eller i København.

Du ved det nok, mit hjerte,
du ved, at Gud er stor;
men stor er og hans fjende,
så tit du det erfór.

Velan! så får du kæmpe
og tro trods fald og brud,
at stor er vel Guds fjende,
men større er dog Gud.

(Kaj Munk 1938)
Odense, torsdag, den 15. december 2016
Mogens S. Mogensen

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

