Hvem må prædike ved gudstjenester i folkekirken?

Hvem må prædike ved gudstjenester i folkekirken? Det spørgsmål er for øjeblikket genstand for en heftig debat, og baggrunden er projektet ”Befri gudstjenesten”, som i denne uge afvikles i Århus Domkirke i samarbejde med teatret Svalegangen. Og netop i aften er det stridens hovedperson, Sherin Khankan, der er imam i den nye kvindemoske i København, der står på prædikestolen.

Jeg har lige været i kirke, og der var det, som ved nioghelvfems komma et eller andet procent af alle gudstjenester, en folkekirkepræst, der prædikede. Men sådan er det ikke altid. Forrige søndag deltog jeg i en fælleskirkelig gudstjeneste i domkirken i Haderslev med biskop Marianne Christiansen som liturg, og her var prædikenen delt mellem tre prædikanter, en katolsk præst, en reformert præst og en pinsepræst  (Det hører med til historien, at deltagere i gudstjenesten efterfølgende gik i fakkeltog til den katolske kirke, hvor biskop Marianne Christiansen prædikede ved messen).

Det er den lokale sognepræst, som under tilsyn af sin biskop, der bestemmer, hvem der kan få lov til at prædike ved en gudstjeneste, og det betyder naturligvis, at det kan være forskelligt, hvem der må prædike ved gudstjenester forskellige steder i folkekirken. Som tilfældet var i Haderslev Domkirke forleden, så får præster ikke blot fra andre protestantiske kirker, men også den katolske kirke, undertiden lov til at prædike i folkekirken. Og det er heller ikke blot ordinerede præster, der får lov at prædike, men også lægfolk. Jeg er ikke selv præst, men har talrige gange prædiket ved gudstjenester rundt omkring i sognene, mens jeg var missionær og siden generalsekretær i et folkekirkeligt missionsselskab.

Men inden for de senere år er der også talrige eksempler på, at folk uden medlemskab i hverken folkekirken eller nogen anden kirke, som fx kendte kulturpersonligheder og politikere, er blevet inviteret til at prædike ved gudstjenester i folkekirken. Mens nogle af disse vil beskrive sig selv som ikke-religiøse eller ateister, så er der også eksempler på, at mennesker, der bekender sig til en anden religion end kristendommen, har fået lov til at prædike ved gudstjenester i folkekirken. Det gælder fx Naser Khader, der ganske vist har læst teologi, men stadig bekender sig som muslim og arbejder på at reformere islam.

Men tilbage til projektet ”Befri gudstjenesten”. Når jeg læser foromtalen af projektet og domprovstens redegørelse, står det ikke tindrende klart for mig, om der er tale om en slags alternativ gudstjeneste, eller der egentlig er tale om en slags teaterforestilling om gudstjenesten, og det står heller ikke helt klart for mig om fx imam Sherin Khankan skal prædike eller blot holde en tale.

At prædike ved en gudstjeneste i folkekirken handler om at forkynde evangeliet om Jesus Kristus som verdens frelser, og i princippet kan Gud bruge hvem han vil til at videregive sit budskab, om de så er lutherske sognepræster eller katolske præster, om de er ordinerede eller lægfolk, om de medlemmer af en kirke eller ateister eller ligefrem tilhængere af andre religioner. For Gud er intet umuligt! Men det er naturligvis vigtigt at drøfte, hvem vi i folkekirken synes, at vi skal give mulighed for at prædike, hvorfor og hvorfor ikke? Og det er også vigtigt, at vi løbende drøfter, hvilke aktiviteter, vi synes, der kan foregå i et kirkerum, hvorfor og hvorfor ikke?

Christiansfeld, søndag, den 19. februar 2017
Mogens S. Mogensen

Jeg er efterfølgende blevet opmærksom på, at den lægperson, der deltog i gudstjenesten i domkirken, ikke prædikede, men havde en anden opgave. Derfor har jeg korrigeret mit indlæg på dette punkt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklamer
  1. #1 by Jonas Bøndergaard Sørensen on 19. februar 2017 - 16:00

    Det er vel næppe sandsynligt, at tilhængere af andre religioner, som f.eks. en imam, vil “forkynde evangeliet om Jesus Kristus som verdens frelser”?? Men en fin lakmusprøve.. mon folkene bag “befri (det moderne menneske fra) gudstjenesten” har udsat Sherin Khankan for sådan en prøve?

  2. #2 by Mogens S. Mogensen on 19. februar 2017 - 16:01

    Nej, men jeg ved ikke,om der er tale om en egentlig gudstjeneste, og om Sherin Khankan skal prædike eller hvad?

  1. medical uniforms

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: