Islam og kristendom – har vi brug for linjevogtere?

Sognepræst Morten Rydal efterlyser i en artikel i Kristeligt Dagblad i dag, ”Folkekirken har brug for linjevogtere”, ”at præster og biskopper siger noget principielt om, hvor skellet går mellem kristendom og islam”. Og så fortsætter han med at spørge: ”Kan man få lov at sige, at der er forskel, uden at man dermed er racist og mørkemand?”.

Der siges og skrives i disse år utroligt meget om islam, og om islam og kristendom, men jeg kender ingen kristne, hverken biskopper, præster eller ikke-gejstlige kristne, der ikke anerkender, at der er afgørende forskelle mellem islam og kristendom, og derfor naturligvis i deres skrift og tale giver udtryk for det. Jeg er hverken biskop eller præst, men har holdt utallige foredrag rundt om i landets sognehuse og missionshuse og andre huse om islam, og i artikler i bøger og tidsskrifter gjort rede for ligheder og forskelle, mellem islam og kristendom, og det har mange andre også gjort. Og det har vi gjort uden at blive beskyldt for at være racister eller mørkemænd.

Blandt de afgørende forskelle mellem islam og kristendom er, som bekendt, at Gud if. kristendommen ikke bare åbenbarer sin vilje og sin lov, men at Gud åbenbarer sig selv i Jesus Kristus (inkarnationen). I modsætning til islams lære, så er Jesus Guds søn, der døde på korset og opstod på tredjedagen for at frelse os, og Gud i Jesus har gjort alt, hvad der skal til for vor frelses skyld. I modsætning til islams lære, så møder vi if. kristendommen Gud som en treenig Gud, Gud vor Skaber, Jesus Kristus vor frelser, og Helligånden. Og sådan kunne man blive ved med at opregne forskelle.

Problemet i Danmark i dag er bestemt ikke, at der mangler linjevogtere, der kan gøre opmærksom på hvor forskellene mellem islam og kristendom går, for det er der talrige biskopper præster og lægfolk der gør og har gjort i mange år. Problemet er måske snarere, at der er alt for mange linjevogtere, der vil trække grænser mellem muslimer og kristne og begrænse relationerne mellem muslimer og kristne, fx i form af gensidig gæstfrihed. Og problemet er, at der alt for mange linjevogtere, der ønsker at blæse op til kamp mellem kristne og muslimer.

Christiansfeld, tirsdag, den 18. april 2017
Mogens S. Mogensen

Reklamer
  1. #1 by Vagnry on 19. april 2017 - 19:44

    Nu er jeg ateist, men det betyder i mit tilfælde langtfra, at jeg ikke interesserer mig for religion!

    For snart 50 år siden fik jeg foræret en koran i Libyen (arabisk/engelsk version), læste lidt i den og blev slået af, at koranen stort set er en afskrift af det gamle testamente, og lidt af det nye!

    En 20 års tid senere læste jeg for første gang om Eid-festen i Politiken, senere på dagen kørte jeg i taxa, og spurgte chaufføren om Eid.

    Han fortalte, at man delte kød mellem familien, venner og de fattige, det var en tradition/fejring fra dengang Allah beordrede Ibrahim til at ofre sin søn Ismael til gud.
    Jeg kunne så fortælle at biblen har helt samme historie, bare med Abraham og Isak!

    For os begge var det første gang vi talte religion med en af anden? tro.

    Stort set alle de drakoniske straffe Allah foreskriver om sex, utroskab mv kan genfindes i 3. mosebog!

    Skritstederne er stort set ens, de fortolkes bare forskelligt, ligesom retssystemerne følger religionerne.

  2. #2 by Mogens S. Mogensen on 20. april 2017 - 13:29

    At der er slående ligheder melle passager i Det Gamle Testamente og i Koranen er helt åbenlyst.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: