”Bishop Mogens”

Jeg er nødt til at begynde dette lille skriv med at slå fast, at jeg ikke har noget imod præster og andre gejstlige. Tværtimod sætter stor pris på deres vigtige arbejde i og for kirken. Og jeg har heller ikke i min barndom haft dårlige oplevelser med præster. Min barndoms præst, der også konfirmerede mig, var en meget venlig mand. Pastor Nielsen hed han, men jeg må tilstå, at jeg ikke ved om han også havde et fornavn. Det havde han jo nok, for han var bestemt døbt.

Da jeg i 80’erne var missionær i “Kristi Lutherske Kirke i Nigeria” arbejdede jeg nært sammen med en lang række nigerianske præster og gejstlige, og der lærte betydningen af den rette tiltale. Nogen skulle tiltales ”Reverend”, og andre skulle tiltales ”Right Reverend”. Det betød naturligvis ikke, at en præst fra førstnævnte gruppe var en ”Wrong Reverend”, men at ”The Right Reverend” ikke bare var præst, men biskop.

Da jeg i 90’erne var generalsekretetær for Sudanmissionen, der netop ikke arbejdede i Sudan og derfor har taget navneforandring til Mission Afrika, var jeg flere gange på officielt besøg i en række kirker i Afrika. Og der skete det igen og igen, at jeg blev tiltalt ”Reverend Mogensen” og i breve tiltalt ”Rev. Mogensen”. I første omgang tænkte jeg, at jeg bare kunne lade som ingenting og lade dem blive i troen på, at jeg naturligvis var præst, for hvordan kunne det være anderledes, når jeg var leder af et missionsselskab. Det er da også rigtigt, at alle mine forgængere i embedet havde været præster og altså reverend’er. Men med risiko for, at det ville afgørende svække min autoriet, forklarede jeg igen og igen, at jeg ikke var præst, og at der reverenter talt ikke var nogen grund til at tiltale mig ”reverend”.

I disse dage er jeg på besøg i Zimbabwe og har der haft en række møder i regi af Kirkernes Verdensråd og Zimbabwes Kirkeråd og Folkekirkens Nødhjælp. Til min store overraskelse blev jeg nu tiltalt ”bishop”. Jeg havde nok foretrukket, at de havde benyttet den titel, som jeg kendte fra Nigeria, nemlig Right Reverend, men bishop var da også fint nok. Igen fristedes jeg til at lade som ingenting, og der havde sikkert været mere vægt bag mine ord, hvis de var blevet i troen på, at jeg vitterlig var biskop. Men jeg tog mod til mig og dementerede hver gang, at jeg var biskop, og jeg må sige til deres ros, at de faktisk alligevel behandlede mig pænt.

Nu frygter jeg så, at jeg – når jeg næste gang skal til Afrika, og især da hvis jeg tager min kardinalrøde skjorte på, som passer fint til min teint – at jeg så vil blive blive tiltalt ”His eminence Cardinal Mogens”. Hernede har man nemlig også læst, at paven lige har udnævnt en kardinal i Skandinavien. Han hedder godt nok Kardinal Anders, men det kan være svært for afrikanere at huske vores mærkelige navne i Norden. Det ville virkelig gøre mig pavestolt, og så er jeg ikke sikker på, at jeg ville gå i rette med dem. Det er jo ikke et kardinalspørgsmål for mig at blive tiltalt på den korrekte måde.

Og hvis jeg nu skruer min charme på og møder gejstlige og lægfolk med et saligt smil, så vil de måske ad åre begynde at kalde mig ”Saint Mogens”. Da jeg for nogle år siden var med min kone på cykeltur, stødte vi vi til min store overraskelse på en gade i Viborg, der hed ”Sankt Mogens Gade”. Gaden kan af gode grunde ikke være opkaldt efter mig, for sådan har den heddet lang tid, før jeg blev født. Men hvis jeg hørte en afrikaner tiltale mig ”Saint Mogens”, så ville jeg nok komme i tvivl, om jeg var i Afrika, eller hvor jeg var kommet hen. Og dog, så synger vi jo i vor danske lutherske kirke ” Helgen her og helgen hisset er i samme menighed”.

Apropos Luther, så sagde han jo – og jeg indrømmer straks at han sagde så meget, men alligevel – så sagde Luther jo, at ”alle, der er krøbet ud af dåben, er både præst, biskop og pave”, så måske skulle jeg ikke vær gået i rette med mine afrikanske venner, når de gav mig disse fine titler. Men om nogle få timer flyver jeg hjem til Danmark, og der går vi jo som gode lutheranere heldigvis ikke så højt op i titler..

Brontë – The Garden Hotel, Harare, Zimbabwe
Tirsdag, den 23. maj 2017

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

