Mission er …. at gæste – at møde mennesker som deres gæster. Mission i Folkekirken 3.

Gæstfrihed er et centralt tema i Bibelen – Gud er værten og vi er hans gæster – og gæstfrihed er også en vigtig dimension af kirkens mission. Men vært-gæst billedet vendes også på hovedet i Bibelen.

I 1. Mosebog 18 står der, at ”Engang viste Herrens sig ved Mamres Ege for Abraham …”. Her møder Gud Abraham i skikkelse af tre mænd, der kommer som gæster til Abraham. Abraham tog imod dem som en god vært, og oplevede at få løftet om en søn i sin alderdom. Da Gud inkarnerede sig selv i Jesus fra Nazaret, var en af de mest passende beskrivelser af Jesu rolle blandt mennesker, at han var en gæst, der modtog gæstfrihed, samtidig med at han gav udtryk for Guds gæstfrihed. If. evangelierne var udgangspunktet for hele Jesu virksomhed i mødet med forskellige mennesker hans position som gæst. Jesus var fx gæst hos Maria og Martha, hos en tolder og en farisæer, og han modtog gæstfrihed fra den samaritanske kvinde. I Johannes Åbenbaring fremstilles Jesus som den, der kommer til os som gæst. ”Se, jeg står for døren og banker på; hører nogen mig og åbner døren, vil jeg gå ind til ham og holde måltid med ham” (Åb 3,20). Da Jesus udsendte de 72 for at forkynde evangeliet om Guds Rige og helbrede de syge, sender han dem ud tomhændede, så de som gæster ville være afhængige af dem, de prædikede for.

I en situation, hvor kirken har en central og dominerende position i samfundet, er det måske nærliggende at tænke mission udelukkende ud fra metaforen ”gæstfrihed”, hvor kirken er værten og dem, evangeliet forkyndes for, er gæster. Vært–gæst relationen har imidlertid helt klare magtimplikationer: det er bogstaveligt talt og i overført betydning værten, der sidder for bordenden, og gæsten er på fremmed territorium, helt afhængig af værten. Når kirken i et post-kristenhedssamfund efterhånden må virke fra periferien, fra en position uden magt, begynder gæste-metaforen for kirkens mission at blive påtrængende, dvs. at kirken må virke i mission ud fra en position af sårbarhed og magtesløshed. Og det er – i lyset af Jesu eksempel – ikke så ringe endda. Måske er det netop, når evangeliet i ord og handling kommunikeres nedefra, fra en position af magtesløshed, at det kan kommunikeres med størst integritet og tydelighed.

Hvordan vil i en folkekirkelig sammenhæng mission se ud, hvis vi tager udgangspunkt i gæste-metaforen? Hvilke gæste-praksisser kunne det indebære?

For det første udfordrer gæste-metaforen os til at forlade vor ”comfort-zone” og bevæge os uden for kirkens rammer. Vi må øve os i at være gode gæster i andre menneskers liv og sammenhænge, og fra den gæsteposition kommunikere evangeliet i ord og handling. Det er en stor udfordring, for når man forlader sin ”comfort zone”, blive man sårbar ikke bare i forhold til dem, som man er gæst hos, men også i forhold til ens kirkelige fællesskab, der måske bliver mistænkelig over for dem, der hele tiden krydser grænser.

For det andet udfordrer gæste-metaforen os til at vise respekt over for de mennesker, som vi er gæster hos. Det missionæren og missionslederen Max Warren har udtalt om mødet med mennesker af anden tro, gælder for mig at se mødet med alle mennesker i Danmark i dag. ”Vor første opgave, når vi nærmer os et andet folk, en anden kultur eller en anden religion, er at tage vore sko af, for det sted, vi nærmer os, er hellig grund. Ellers risikerer vi at ende med at træde på menneskers drømme. Eller endnu værre, så risikerer vi at glemme, at Gud var her, før vi kom”.

Gæste-metaforen udfordrer os altså til – når vi i dagens Danmark ønsker at dele evangeliet – at have modet til at bevæge os uden for de kirkelige rammer og ind i andre menneskers liv og sammenhænge, men at tage skoene af, når vi nærmer os dem.

Christiansfeld, mandag, den 10. juli 2017
Mogens S. Mogensen

 

Tidligere blogindlæg i denne serie om mission i folkekirken

 

 

 

 

 

Advertisements
  1. Mission er … at lytte – Mission i Folkekirken 4 | Mogens S. Mogensen
  2. Mission er … at dele. – Mission i Folkekirken 5 | Mogens S. Mogensen
  3. Mission er … at fortælle historier. Mission i folkekirken 6 | Mogens S. Mogensen
  4. Mission er … at hele det brudte. Mission i Folkekirken 6 | Mogens S. Mogensen
  5. Mission er … at invitere. Mission i Folkekirken 8 | Mogens S. Mogensen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: