Mission er … at invitere. Mission i Folkekirken 8

”Kom og se”, ”Kom hid til mig”, ”Kom og følg mig”. I evangelierne indbyder Jesus mennesker til at komme til ham. Og i lignelserne om kongesønnens bryllup og det store gæstebud er der tale om fester, som mennesker indbydes til at deltage i. I Jesu mission spiller invitationen en helt afgørende rolle. Selv om Jesus havde al magt i himmel og på jord, kommanderede han aldrig med mennesker, men han inviterede dem, gav dem derved friheden til at sige ja eller nej.

Jesus inviterer de nysgerrige til at komme og lære ham at kende, da han siger ”Kom og se” til Johannes’ disciple, der viste interesse for ham. Jesus inviterer dem, der er trætte og tyngede af byrder til at komme til ham for at finde hvile. Jesus inviterer mennesker til ikke blot at lytte til ham, men også at følge ham og deltage i hans mission. Jesus inviterer alle til at være med til Gudsrigets fest.

Mission som invitation handler ikke om ”at få mennesker ind og sidde i kirken”, men snarere om at invitere mennesker ud på en vandring, en fælles pilgrimsvandring. Mission som invitation handler ikke om ”at få mennesker til at overtage hele pakken af dogmatiske sandheder”, men om at invitere mennesker til at opleve evangeliet som et sæt af meningsgivende relationer, relationen til den treenige Gud og til andre mennesker. Mission som invitation handler ikke om at få mennesker til ”at vende ryggen til verden”, men om at invitere mennesker til at være Guds medarbejdere i helingen af alt det brudte i verden.

Mission er at indbyde mennesker til en fest i Guds Rige, hvor evangeliet er Gudsrigets musik, der byder os op til dans med den treenige Gud og hinanden. I salmen ”Dansens Herre” udtrykker den engelske folkemusiker Sidney Carter den samme tanke (i Holger Lissners oversættelse):

Jeg dansed for fromme mænd af folkets top,
men de sagde nej, da til dansen jeg bød op,
så gik jeg til fiskere og jævne mænd,
de fulgte mig, og vi dansed igen.

Dans da, kom med i dansens leg,
kom som I er, kom og dans med mig!
Jeg er dansens Herre, og jeg vil vise vej
i mit riges dans skal I følge mig!

Hvordan vil mission se ud i en folkekirkelig sammenhæng, hvis vi tager udgangspunkt i invitations-metaforen?

Mission er – mens vi selv at følger Jesus – at invitere andre til at følge ham sammen med os. Det vil sige at dele liv og erfaringer med hinanden over tid på den fælles pilgrimsvandring.

Mission er – mens vi selv er engageret i helingen af alt det brudte i verden – at invitere andre med til sammen med os at deltage i Guds heling af alt det brudte i verden.

Mission er – mens vi selv deltager i den fest, som dansen i Guds Rige er – at invitere andre op til dans, også dem, der oftest bliver ladt tilbage som bænkevarmere. Det vil sige som kirke at udvikle et inkluderende fællesskab, hvor alle føler sig velkomne og værdifulde.

Christiansfeld, tirsdag, den 19. juli 2017
Mogens S. Mogensen

Tidligere blogindlæg i denne serie om mission i folkekirken

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

