Nationalkonservativ revurdering af korstogene

Korstog.jpegSidste år udkom endnu en bog om korstogene, nemlig Michael Pihl & Jesper Rosenløvs ”Korstogene – islams ekspansion og kristen modoffensiv”. Det nye ved denne bog, som er tænkt som en lærebog i historie og religion på ungdomsuddannelserne, er, at den sætter korstogene ind i en meget lang historisk sammenhæng, idet den tager udgangspunkt i islams opståen og udvikling og konflikten mellem muslimske og kristne lande fra det 7. århundrede og fremefter. Derfor er det først på s. 125, at vi når frem til bogens 68 sider om selve korstogene.

Denne disponering hænger sammen med bogens tese, som fremgår af undertitlen ”islams ekspansion og kristen modoffensiv”, nemlig at korstogene først og fremmest skal ses som kristenhedens forsvar mod islams ekspansion. ”Korstogsbevægelsen må i denne sammenhæng ses som en europæisk reaktion og en kristen modoffensiv efter mere end 400 års muslimsk ekspansion og erobringer af kristne kerneområder …”. Også kirkens lære om hellig krig i korstogstiden må ses i lyset af den muslimske trussel. ”Forestillingen om, at krig kan være en kristen pligt som modsvar på angreb og overgreb, udvikledes kun gradvis – blandt andet under indtryk af muslimske angreb på den kristne verden” (s. 213).

Dermed indebærer bogen et direkte opgør med en lang række korstogshistorikere, fremmest blandt dem i Danmark, Kurt Villads Jensen, der bl.a. i 2006 skrev ”Politikens bog om korstogene”, hvis hovedtese er, at korstogene først og fremmest må forstås som et resultat af ”en ny og dyb religiøsitet, som nemt blev meget voldelig” (s 6). Denne forskningstradition går helt tilbage til Carl Erdmanns ”Die Entstehung des Kreuzzugesgedankens” fra 1935. Og derfor fokuserer Villads Jensen også meget på pave Urban 2.’s berømte korstogstale ved kirkemødet i Clermont den 27. November 1095, og på den teologi, som legitimerer ikke bare korstogene, men også voldelig opgør med kættere.

I bogen ”The Debate on the Crusades” (2010) analyserer Oxford-historikerne Christopher Tyerman, hvordan historikere lige siden korstogstiden har fortolket korstogene, og hvordan sammenhængen tilsyneladende har været mellem det historiske emne og historikernes aktuelle kontekst. I sit afsluttende kapitel om historikernes korstogsdebat i nyeste tid, skriver han således. ”Any visit to the world wide web can reveal apparently serious western historians arguing over the intrinsic violence of Islam and consequently that the crusades were a neessary defensive measure against TurcoIslamic barbarism, a debate joined enthusiastically by a motly coalition of right-wing secularists, conservative libertarians, biblical fundamentalists, evangelists and Christian bigots” (s. 240f).

Når man læser den ny bog om ”Korstogene – islams ekspansion og kristen modoffensivi lyset af Christopher Tyermans historiografiske værk om korstogsforskningens historie, bliver det tydeligt, at Pihl og Rosenløv står i denne nyeste forskningstradition. I 2008 satte Islamkritisk Netværk korstogstiden til debat på et seminar, som netop handlede om en revurdering af korstogene – i lyset af den aktuelle konflikt mellem islam og vesten/kristendommen, og siden udgivelsen af Pihls og Rosenløvs bog har en række debattører med tilknytning til det det nationalkonservative miljø udtrykt stor anerkendelse og glæde over bogen. Det hører også med til historien, at Pihl er byrådsmedlem for Dansk Folkeparti i Sorø, og Rosenløv er storkredsformand på Sjælland for Dansk Samling.

Pihls og Rosenløvs tilknytning til det nationalkonservative miljø diskvalificerer dem naturligvis ikke som de faghistorikere, de er. Men når jeg læser Kurt Villads Jensens historiske forskningsresultater vedr. korstogstiden sammenholdt med Pihls og Rosenløvs ditto, så er det min vurdering som historiker, at Villads Jensens fremstilling virker mere velfunderet end Pihl og Rosensløvs. Men samtidig må jeg konstatere, at Pihls og Rosenløvs bog passer som fod i hose i den kulturkamp, som nationalkonservative debattører og politikere i disse år udkæmper.

Christiansfeld, fredag, den 22. september 2017
Mogens S. Mogensen

Reklamer
  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: