Gå hjem og vug!

Der er en helt særlig grund til at fejre grundlovsdagen i år. Et stort flertal af partier i folketinget er for få dage siden blevet ”enige om, at der skal iværksættes intensive og målrettede forløb for børn, der optages i obligatorisk læringstilbud med henblik på at udvikle barnets danske sprog og generelle læringsparathed samt introducere barnet til danske traditioner og højtider i forbindelse med fx jul, påske, grundlovsdag, fødselsdage og fastelavn, samt demokratiske normer og værdier” (aftaletekst)

Det helt fantastiske er, at dette intensive læringstilbud om bl.a. grundlovsdag og demokrati skal tilbydes 1-årige i ghettoer og andre udsatte boligområder. Demokratiets lange arm når fremover helt ind i de mest mørke børneværelser i ghettoerne. Der er tale om et så godt tilbud, at småbørnsforældrene næsten ikke kan takke nej til det, for tager de imod tilbuddet, vil de også fremover modtage børnepenge.

Det er endvidere meget innovativt, at der er tale en intensiv læring, der er non-verbal, for disse unge potentielt demokratiske borgere taler ikke dansk (det er derfor de får tilbuddet), og sandsynligvis har de heller ikke endnu lært deres modersmål, som på længere sigt ville gøre dem tosprogede, hvis de fik det lært – og det gør de forhåbentlig ikke, for så vil de for altid høre til den problematiske kategori af tosprogede.

Nu er det jo grundlovsdag i dag, så derfor er der grund til at dvæle ved de danske traditioner i forbindelse med grundlovsdag, som disse 1-årige skal introducerestil. Her rammer politikerne plet, for jeg er ret overbevist om, at disse 1-åriges børns forældre ikke aner, hvilke traditioner, som vi danskere naturligvis følger på grundlovsdag. For at blive gode danskere må de lære, at på grundlovsdag så gør alle vi danskere det, at vi …. Ja, så følger vi vore gode gamle traditioner!

Nu skal det være et intensivt læringstilbud om demokratiske normer og værdier, og så snart de 1-årige kan forstå dansk, så bør pædagogerne sætte sig med de små poder og læse op af grundloven. ”Regeringsformen er indskrænket-monarkisk … Den lovgivende magt er hos kongen og folketinget i forening. Den udøvende magt er hos kongen. ” Ethvert barn, der har fået fortalt eventyr, kan sagtens forstå, hvad et kongerige er, og at det naturligvis er kongen, der bestemmer!

Nu er det naturligvis ikke kun grundlovsdagen og demokrati, der skal indgå i det intensive læringsforløb for vuggestuebørnene, det handler også om mange andre traditioner, normer og værdier, kort sagt om kultur, om dansk kultur. Det intensive læringsforløb retter sig mod de såkaldte parallelsamfund, som gerne skulle tilegne sig majoritetssamfunds kultur. Men al erfaring, viser, at det ikke er så lige en sag. Det, der er brug for, er en god og gammeldags kulturimperialisme, som Gyldendals Store Danske definerer så fint som en ”tvangsmæssig overføring af et dominerende samfunds kulturelle værdier til andre, svagere samfund”. Der kan jo ikke være tvivl om, at et parallelsamfund er et svagere samfund end det danske samfund, og lidt tvang kan vel ikke skade, hvis det er til deres egen fordel, så de kommer på samme høje kulturelle niveau som det danske samfund.

Det er kommunerne, der skal administrere dette intensive læringstilbud på 25 timer om ugen for étårige. Politikerne giver dem i aftaleteksten en sikkert meget påkrævet vejledning: ”Den enkelte kommune skal træffe beslutning om de 25 timers placering de enkelte dage på en måde, der sikrer, at timerne er placeret mest muligt, når børnene er vågne…” Demokratisk – og kulturel – dannelse er naturligvis ikke noget man kommer sovende til!

Derfor er der al mulig grund til, at vi i dag takker jer kære politikere for jeres enestående aftale om intensive læringstilbud til vuggestuebørn ang. grundlovsdag og demokrati, en aftale af stor symbolsk værdi. Nu har I fortjent en meget, meget lang sommerferie: Gå hjem og vug!

 

Århus, grundlovsdag, den 5. juni 2018
Mogens S. Mogensen

Reklamer
  1. #1 by Kristen Skriver Frandsen on 6. juni 2018 - 14:10

    Ak. Ikke alt er godt i Norge. Men der er nu grunde til i for Danmark endnu engang at ønske norske tilstande!

  2. #2 by Svend jespersen on 7. juni 2018 - 23:48

    Kære Mogens.

    Hvornår mener du, børns sprog og sprogforståelse skabes? I livmoderen, ved fødslen, i 1-årsalderen, 5-årsalderen, eller…?

    Ja, en populistisk omtale af aftaleteksten kan hos nogle sagtens give det indtryk, at der nu er tvungen undervisning for ”vuggestuebørn ang. grundlovsdag og demokrati” fra 1-årsalderen, men en sådan vinkling er vel ikke helt ærlig, hvis man læser resten af teksten?

    Man må gå ud fra, at de mennesker, som har valgt Danmark som deres levested, (kald det fædreland, hvis du vil), at de ønsker for deres børn, at de forstår deres lands sprog, kultur og deres krinkelkroge bedst muligt.

    Hvis vi her i Danmark ønsker, at dansk sprog og kultur med Gorm den Gamle, Christian 4, Grundtvig, Kierkegaard, H.C Andersen, Louis Pio, Danmarks Riges Grundlov, magtens tredeling, o.m.a. også fremover skal danne fundamentet for det, vi kender som nutidens Danmark, så er aftaleteksten vel ikke helt så foragtelig, som du fremstiller den? Og en start ved 1-årsalderen med sprogkendskab og -forståelse er vel ikke helt af vejen, hvis man regner med, at det barn resten af sit liv skal være en del af det danske samfund?

    Hvis du i dit indlæg havde gjort opmærksom på, at aftaleteksten skal ses som et angreb på/forsvar mod en kultur/religion, som hævder, at ”intet menneske kan forbyde, hvad Allah har tilladt eller tillade, hvad Allah har forbudt”, og hvis du samtidig havde tilføjet dine tanker om det postulat, så ….!

    Venlig hilsen
    Svend Jespersen

  3. #3 by Mogens S. Mogensen on 8. juni 2018 - 07:13

    Kære Svend
    Jeg må godt nok have overset, at der stod noget i aftaleteksten om, at aftalen skulle ses som et forsvar mod islam. Det må have været den ekstreme sommervarme, der gjorde, at jeg overså det. Derimod mener jeg, at have læst i aftaleteksten, at der er tale om et intensivt læringsforløb der omfatter grundlovsdag og demokrati for vuggestuebørn fra 1-årsalderen. Men jeg lader mig gerne belære, hvis jeg har set syner i aftaleteksten om det.
    Venlig hilsen med ønsket om en fortsat god sommer
    Mogens

  4. #4 by Svend jespersen on 10. juni 2018 - 21:28

    Kære Mogens.
    Jo da, ligesom Morten Østergaard kan hævde, at hans kommentar om “et rød-brunt kabinet” absolut ikke indeholder nogen undertoner med henvisninger til nazisme eller brunskjorter, så kan man med lige så stor ret hævde, at den indledende tekst i “aftaleteksten” “Børn og unge i udsatte boligområder er i risiko for at vokse op i et parallelsamfund med marginal tilknytning til det danske samfund” absolut intet har med islam og arabisk kultur at gøre.

    Venlig hilsen og i lige måde
    Svend

  1. corporate proxy solicitation companies hiring

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: