Sekulariseringen og globaliseringen af kristendommen. – Er Europa kristent? 2

”Er Europa kristent?”, spørger Olivier Roy i bogen af samme navn. Der er ingen tvivl om, at kristendommen har haft afgørende betydning for Europas historie, ja for selve ideen om Europa. Det område, som vi i dag kalder Europa, svarer stort set til det område, hvor den romersk-katolske kristendom var dominerende i det 11. århundrede. De samfund som i middelalderen blev opbygget i dette område blev på næsten alle områder stærkt præget af kristen teologi og tænkning

Koloniseringen og reformationen kom imidlertid til at ændre Europas selvopfattelse.Den Westfalske Fred, der i 1648 afsluttede religionskrigene efter reformationen, ”skaber en ny stabilitet, baseret på de stater, hvis suverænitet er territorial, og som kontrollerer det religiøse: der findes nu ikke længere religiøse instanser, der er hævet over staten” (s. 20). Den westfalske stat er sekulær, idet den ikke er underlagt kirkens kontrol, men den er ikke verdslig eller a-religiøs, idet staten nu påtager sig at kontrollere det religiøse. Der er ikke tale om, at det religiøse og det politiske bliver adskilt, for det politiske blander sig direkte i det religiøse.

Det ses tydeligst i de lutherske områder, hvor den nye stat gør ”den religiøse norm til sin og sekulariserer den ved hjælp af den verdslige lovgivning; den påtager sig igen visse af kirkens funktioner (efter at have konfiskeret [man kunne også sige sekulariseret] dens rigdomme). Særligt inden for velgørenhed og undervisning” (s. 27). Nu er det staten, der vogter sædeligheden og fremmer den sociale moral, og synden gøres i mange tilfælde til en forbrydelse, som staten påtager sig at straffe. Olivier Roy går et skridt videre og hævder, at det i alle moderne stater altid er staten, der bestemmer over det religiøse, selv i en stat som Iran, der hævder at være en religiøs republik.

Reformationen og den westfalske fred fører altså til en sekularisering af kristendommen i Europa – altså at kristendommen overtages og styres af den sekulære stat. Opdagelserne og europæernes efterfølgende kolonialisering af det meste af resten af verden fører til en globalisering af kristendommen. I begyndelsen var det den europæiske kristendom, som blev udbredt gennem europæiske missionærer, men efterhånden selvstændiggøres kristendommen i disse nye områder, således at det ikke længere giver mening at hævde, at kristendommen er europæisk. Dertil kommer, at missionærstrømmen vender, så det i dag i højere og højere grad er Europa, der bliver modtager af kristne missionærer fra andre dele af verden.

”Europa befinder sig ikke længere i kristendommens hjerte”, konkluderer Roy – og fortsætter med at spørge, ”Men er kristendommen stadig i Europas hjerte? (s. 38).

Christiansfeld, søndag, den 12. maj 2019
Mogens S. Mogensen

Reklamer
  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: