Tegningekrise 2

CoronaMandag den 27. januar 2020 bragte Jyllands-Posten ovenstående tegning ”Dagens tegning: Coronavirus” med følgende forklaring ”Dette er en satiretegning: Dagens tegning er udtryk for tegnerens personlige fortolkning og holdning, der kan afvige fra Jyllands-Postens holdning, som alene udtrykkes i den daglige ledende artikel.” Bo Bojesens tegning forestiller altså det kinesiske flag, hvor den store stjerne og de fire små stjerner er skiftet ud med tegninger af coronavira. Reaktionen fra Kina kom prompte: på vegne af Kina krævede den kinesiske ambassadør en undskyldning en offentlig undskyldning fra Jyllands-Posten for satiretegningen af Kinas flag …

Det giver stærke mindelser om den tegningekrise, som fulgte efter Jyllands-Postens offentliggørelse af Muhammed-karikatur-tegningerne, især tegningen af muslimernes profet Muhammed med en raket i turbanen. Parallellerne mellem tegningekrise 1 og tegningekrise 2 er påfaldende.

Det var i begge tilfælde en af landets største aviser, nemlig Jyllands-Posten, der offentliggjorde tegningen. Var det Bornholms Tidende eller en lokalavis som Christiansfeld Avis, der havde trykt tegningen, var det ikke sikkert, at kineserne havde opdaget det eller reageret på det.

I begge tilfælde ramte satiren et symbol, som betød og betyder meget for hhv. muslimerne og kineserne, nemlig et religiøst symbol (profeten Muhammed) og et nationalt symbol (det kinesiske flag). Havde satiren ramt en muslimsk leder eller en kinesisk leder, havde det været en langt mindre alvorlig sag. Religiøse og nationale følelser er nogle af de mest potente følelser hos mange mennesker.

I begge tilfælde blev symbolet knyttet sammen med noget, som blev opfattet som negativt. En af Muhammed-tegningerne koblede symbolet på islam med terrorisme, og den seneste tegning koblede symbolet på Kina med coronavirus. Man kan sige, at begge grupper uretfærdigt følte sig ramt på et ømt punkt. Det kan ikke afvises, at der vitterligt er nogle muslimer, som bedriver terror. Og det kan ikke afvises, at det var i Kina, at corona-virussen opstod og derfra bredte sig til omverdenen.

I begge tilfælde var det meget store grupper, der potentielt kunne føle sig ramt, nemlig omkring 1,8 milliarder muslimer og omkring 1,4 milliarder kinesere, eller set i et politiske perspektiv, så var der tale en lang række muslimske stater og en meget stor kinesisk stat, der potentielt kunne ramme dansk økonomi gennem boykot af danske varer. Det skønnes således, at Muhammed-krisen kostede 2 mia. i eksport.

Begge kriser har vist, at det kan være meget farligt at være karikaturtegner. Både Muhammed-tegningerne og Bo Bojesen er således blevet udsat for dødstrusler. Og Kurt Vestergaard, der tegnede profeten med en raket i sin turban var endda meget tæt på at blive dræbt som reaktion på hans tegning.

I 2005 forlangte en lang række muslimske ledere rundt om i verden en undskyldning for Muhammed-tegningerne, og i dag er det Kina, der forlanger en officiel undskyldning. Jyllands-Posten nægtede at give en undskyldning i 2005, og har også i dag nægtet at undskylde. Og politikere har både i 2005 og i dag bakket op om Jyllands-Postens ret til at trykke sådanne tegninger, med henvisning til ytrings- og pressefriheden i Danmark.

Både i 2005 og igen i dag er der virksomheder, som har taget afstand fra Jyllands-Postens tegninger, fordi de risikerede at skade dansk eksport. Denne gang er det bl.a. svineproducenter, der frygter, at den meget givtige eksport af svinekød til Kina bliver truet.

Noget tyder på, at der i 2005 var regeringer i muslimske lande, som så en fordel i at aflede befolkningens opmærksomhed fra interne problemer i landet ved at bidrage til at rette befolkningens vrede mod en ekstern aktør, i dette tilfælde Jyllands-Posten/Danmark. Noget tilsvarende er måske tilfældet i Kina i dag, hvor evt. kritik af myndighedernes håndtering af corona-virussen måske kunne overskygges af kritik af Jyllands-Posten/Danmark.

Begge tegningekriser har affødt en debat i Danmark om, hvordan vi bør eller måske ikke bør bruge den ytrings- og pressefrihed, som stort set ingen vil gå på kompromis med. Samtidig er tegningekriserne et udtryk for de problemer, som globaliseringen medfører. Det, der bliver trykt i en dansk avis, kan i løbet af ingen tid blive spredt til hele verden – bl.a. gennem de sociale medier. Det betyder, at tegninger meget hurtigt flyttes ud af deres oprindelige kontekst, hvor de på grund af kulturen på dette sted ikke var så problematiske, til en helt anden kontekst med en helt anden kultur, hvor de måske opfattes på en hel anden måde. Det rejser naturligvis spørgsmålet om, hvordan vi skal navigere i denne globale virkelighed på en måde, der ikke skaber unødige konflikter.

Der er naturligvis også forskelle mellem tegningekrise 1 og tegningekrise 2. Vi må imidlertid håbe, at den største forskel på de to kriser bliver, at tegningekrise 2 ikke udvikler sig så alvorligt som tegningekrise 1 gjorde, da den endte med at blive den alvorligste udenrigspolitiske krise siden anden verdenskrig.

Christiansfeld, onsdag 29. januar 2020
Mogens S. Mogensen

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. #1 by Christian Hermansen on 29. januar 2020 - 14:16

    Kære Mogens – Hvori det satiriske kommer ind i NIELS Bo Bojesens tegning? Jeg kan ikke få øje på den, med mindre han / JP ser Kina som en virus, der er smitsom og farlig for resten af verdenen? Det er ikke sådan redaktøren efterfølgende har udlagt tegningen. Han har derimod hævdet at det er en OBS så de mest tungnemme forstår, at der er et sygdomsudbrud igang i Kina. Citat: “The cartoon describes the evolving issue that this disease is currently spreading from China to other countries in the world. By means of cartoon drawing and the inherent spatial limitation, the Chinese flag has been used to tell this story, in the same manner that the flags of other countries, such as those of Denmark and the United States, are often used in more or less caricatured contexts.” https://jyllands-posten.dk/debat/ECE11905179/jyllandsposten-presents-view-on-cartoon-in-english-and-mandarin/ Altså hellere en dårlig undskyldning end en undskyldning. Så næste gang en englænder nyser, må vi forvente en tilsvarende tegning i JP. Jeg deler dit afsluttende ønske.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: